Wpływ podmiotów nieposiadających inicjatywy ustawodawczej na jakość stanowionego prawa

Nasza ocena:

3
Pobrań: 14
Wyświetleń: 1309
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Wpływ podmiotów nieposiadających inicjatywy ustawodawczej na jakość stanowionego prawa - strona 1 Wpływ podmiotów nieposiadających inicjatywy ustawodawczej na jakość stanowionego prawa - strona 2

Fragment notatki:

Wpływ podmiotów nieposiadających inicjatywy ustawodawczej na jakość stanowionego prawa. TK ma prawo wydawania tzw. postanowień sygnalizacyjnych , czyli w przypadku gdy bada jakąś sprawę i na tle tej sprawy dojdzie do wniosku, że dany przepis prawny budzi jakieś wątpliwości konstytucyjne, wówczas może wydać takie postanowienie sygnalizacyjne. Będzie kierowane do podmiotów które mają inicjatywę ustawodawczą, aby podjęły działanie w tej sprawie. RPO SN czy NSA NIK Najważniejsza jest dla nich funkcja sygnalizacyjna ( ma ją jeszcze oprócz TK, SN i SA, RPO). Przybiera najczęściej postać postanowienia , które nie ma jednak charakteru wiążącego. Jest tylko wskazówką, co należało by uczynić, żeby prawo wyglądało lepiej. Podmioty do których postanowienie jest skierowane nie są zobligowane do jego przestrzegania. Pełni przede wszystkim funkcję informacyjną , wskazując na braki systemu prawnego. Służy wypełnianiu luk w prawie, ma zmierzać do zapewnienia spójności systemu prawnego. Podmiotem uprawnionym do wystąpienia z sygnalizacją jest Prezes (SN, SA). Szczególną rolę w sygnalizacji przypisuje się RPO (stoi na straży praw i wolności ustanowionych w Konstytucji i innych aktach normatywnych). Formy sygnalizacji RPO: Wystąpienie generalne - rzecznik nie podejmuje działania na tle indywidualnej sprawy, ale obserwuje aktualne wydarzenia w mediach, podejmuje z własnej inicjatywy działanie i przedstawia dany problem; Rzecznik na podstawie własnej obserwacji podejmuje jakiś problem; nie ma inicjatywy, ale może przygotować projekt ustawy i przedstawić ten projekt podmiotom, które inicjatywę ustawodawczą mają. RPO przedstawia co roku Sejmowi sprawozdanie ze swojej działalności (co mu się udało osiągnąć w danym roku, a co nie).
Jest apolityczny i niezależny, żeby mógł jak najlepiej chronić prawa i wolności jednostki
Ponowna kadencja RPO jest dopuszczalna tylko raz System wczesnego ostrzegania - RPO widząc niekonstytucyjność danego aktu kieruje taką informację do podmiotu, który wydał dany akt jednocześnie zaznaczając, że w przypadku niepodjęcia działań zostanie skierowany wniosek do TK. NIK przedstawia sprawozdanie ze swojej działalności w którym zawarta jest analiza systemu obowiązującego prawa.
[ Te podmioty, które mają legitymizacje szczególną mogą wnieść wniosek do TK tylko w zakresie związanym z ich działalnością np. KRS, kościoły i związki wyznaniowe (art.191 ust.1 pkt 3-5). Legitymizacja ogólna jest niezależna od zakresu prowadzonej działalności, można wystąpić z wnioskiem do TK w każdej sprawie i przysługuje najważniejszym konstytucyjnym organom w państwie (art.191 ust.1 pkt 1). ] ROZPORZĄDZENIE Podstawa prawna do wydania rozporządzenia jest tym elementem, który wskazuje na nierozerwalny związek rozporządzenia z ustawą. Pełni funkcję legitymizującą i informacyjną zarazem. Podstawa prawna jest jedynym miejscem w rozporządzeniu, gdzie przytacza się tytuł ustawy upoważniającej wraz z oznaczeniem dzienników urzędowych, w których została dana ustawa ogłoszona. Pierwszemu powołaniu ustawy w treści rozporządzenia towarzyszy przypisanie jej określonego skrótu, które będzie przysługiwało jej w dalszej części rozporządzenia. Podstawa prawna

(…)

… akapitem., który zaczyna się od zwrotu : „Na podstawie art….ustawy z dnia..”. w podstawie prawnej rozporządzenia powinna się znaleźć informacja o organie właściwym do wydania rozporządzenia i przy nim należy zrobić przypis oraz podać przepis prawny (w tym przypisie) w oparciu, o który minister wydający dane rozporządzenie, kieruje określonym działem administracji rządowej. Jednostki redakcyjne - stosujemy…
… powinien wykorzystać na przygotowanie nowego rozporządzenia
Wejście w życie rozporządzenia - §127 ZTP rozporządzenie powinno wchodzić w życie w dniu wejścia w życie ustawy, na podstawie której zostało wydane; wejście w życie nie może się odbyć z naruszeniem zasady vacatio legis ; rozporządzenie zostaje wydane z chwilą podpisania go przez organ upoważniony do jego wydania ,o dacie rozporządzenia decyduje data…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz