Wpływ otoczenia na zarządzanie organizacjami - omówienie

Nasza ocena:

3
Pobrań: 35
Wyświetleń: 672
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Wpływ otoczenia na zarządzanie organizacjami - omówienie - strona 1 Wpływ otoczenia na zarządzanie organizacjami - omówienie - strona 2 Wpływ otoczenia na zarządzanie organizacjami - omówienie - strona 3

Fragment notatki:

Ćwiczenia 04 - Wpływ otoczenia na zarządzanie organizacjami
Pięć sił konkurencji M.E. Portera
Siła oddziaływania dostawców sektora
Siła oddziaływania nabywców
Natężenie walki konkurencyjnej wewnątrz sektora
Groźba pojawienia się nowych produktów
Groźba pojawienia się substytutów
Zależność organizacji od otoczenia
Charakter otoczenia
Stabilne
Zmienne
Burzliwe
Walka konkurencyjna
Do określenia charakteru rywalizacji potrzebna jest znajomość struktury konkurencji oraz strategii konkurencyjnych realizowanych przez najważniejsze firmy w danym sektorze.
Określenie struktury udziałów rynkowych poszczególnych przedsiębiorstw informuje jego aktualnych i potencjalnych uczestników o tym, kto będzie tworzył reguły gry w sektorze i jakie są szanse realizowania własnej koncepcji rozwoju firmy.
Groźba pojawienia się nowych produktów i substytutów
Największe niebezpieczeństwo pojawienia się nowych producentów istnieje w młodych sektorach, gdzie klienci nie przyzwyczaili się jeszcze do określonych produktów. Natomiast groźba pojawienia się substytutów rośnie wraz ze starzeniem się wyrobów sektora, gdy następuje znudzenie klientów, a postęp techniczny podsuwa nowe technologie i pomysły.
Substytut - produkt zupełnie inny w sensie technologicznym, ale zaspokajający te same lub szersze potrzeby klientów.
Siła oddziaływania nabywców
Siła nabywców towarów i usług wiąże się na przykład ze skutecznością ich presji na podwyższenie jakości oferty, obniżenie cen i (lub) polepszenie serwisowej związanej z produktem. Zależy ona miedzy innymi od:
rodzaju nabywcy,
wielkości zakupu
Siła oddziaływania dostawców
Siła dostawców może wyrażać się w podwyższaniu cen lub obniżaniu jakości dostarczanych surowców i materiałów. Sytuacja taka powoduje wzrost kosztów firmy. Benchmarking
Porównanie do konkurencji (benchmarking) to stały element zarządzania, pozwalających ocenić firmę na tle konkurencji, a następnie wykorzystać zdobytą w ten sposób wiedzę przy opracowaniu praktycznego planu zdobycia dominacji na rynku. Celem takich działań jest dążenie, by być lepszym niż najważniejszy konkurent. Ocena dotyczy trzech kryteriów:
produktów
... zobacz całą notatkę

Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz