To tylko jedna z 4 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Wpływ obciążeń tłumem pieszych
Do niedawna obciążenie tłumem pieszych było traktowane jako statyczne. Jednak rozwój konstrukcji kładek dla pieszych, w tym także o konstrukcji drewnianej spowodował, że pojawiła się konieczność uwzględnienia podczas projektowania tzw. kryterium komfortu użytkowania przez ludzi. Wymusza to na projektantach konieczność przeprowadzania analizy dynamicznej konstrukcji. Efekty dynamiczne spowodowane działaniem ruchomych obciążeń tłumem pieszych, określane są częstotliwością drgań własnych [150], [168].
Na podstawie analiz pracy już wybudowanych konstrukcji zostały opracowane tzw. kryteria komfortu użytkowania przez ludzi [312]. Określono, że częstotliwość pionowych drgań własnych mostu wynosząca od 1,6 Hz do 2,4 Hz oraz poziomych drgań własnych między 0,8 i 1,2 Hz nie jest korzystna dla pieszych i powoduje u nich uczucie dyskomfortu. Te wartości zostały zapisane w EN 1990 [214]. Aktualne zapisy w EN 1995-2 [218] określają 5 Hz jako graniczną wartość częstotliwości drgań własnych konstrukcji. Jeśli ta wartość jest mniejsza, wtedy należy przeprowadzić analizę dynamiczną konstrukcji. Obejmuje ona określenie przyspieszeń konstrukcji mostu spowodowanych przez:
jedną osobę,
nieliczną grupę osób,
potok ludzi.
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)