Witaminy - omówienie

Nasza ocena:

3
Pobrań: 21
Wyświetleń: 672
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Witaminy - omówienie - strona 1 Witaminy - omówienie - strona 2

Fragment notatki:

Witaminy - podział, źródła, rola
Z punktu widzenia chemicznego witaminy należą do różnych grup związków organicznych, a jedynie ich znaczenie dla organizmów żywych pozwala opisywać je pod wspólną nazwą. Z tego też powodu tradycyjnie witaminy dzieli się na:
rozpuszczalne w wodzie
witamina C (kwas askorbinowy) Prawidłowy stan tkanki łącznej, poprawia odporność i przyspiesza okres gojenia ran;
Ziemniaki, kapusta kiszona, owoce dzikiej róży, czarne jagody, maliny, jeżyny, owoce cytrusowe, papryka, brukselka, kapusta, cebula, szpinak, brokuły, kalarepa, jabłka, soja, pomidory, karczochy.
witamina B1 (tiamina) prawidłowy stan tk. nerwowej, metabolizm cukrów i lipidów. rozkładana przez alkohol
Mięso, wątroba, jaja, drożdże, owoce strączkowe, chleb razowy, mleko.
witamina B2 (ryboflawina) przemiana białek i węglowodanów, bierze udział w biochemicznych przemianach w siatkówce
jaja, wątroba, ser chudy, migdały, grzyby, dziczyzna, zielone części warzyw, łosoś, pstrąg, makrela, pieczywo pełnoziarniste, małże, fasola, groch, soja, mleko, jogurt, kefir, maślanka, drożdże i orzechy włoskie.
witamina B3 (niacyna, witamina PP, kwas nikotynowy, amid kwasu nikotynowego)
Utl. bio, erytropoeza, hamuje toksyczne zw. chem i leki, reguluje poziom cholesterolu, rozszerza naczynia, poprawia ukrwienie skóry
Wątroba, chude mięso, drób, ryby, fasola, groch, drożdże piwne, masło orzechowe, odtł. mleko, ser, soja, orzechy, pełne ziarno, migdały, grzyby.
Stosowanie leków przeciwpadaczkowych, nadmierne spożywanie cukru, słodyczy lub napojów słodzonych prowadzi do utraty niacyny
witamina B5 (kwas pantotenowy)
witamina B6 (pirydoksyna, pirydoksal, adermina)
Przemiany aminokwasów, procesy krwiotwórcze, prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego, zwiększa odporność organizmu,
wspomaga leczenie nerek, łagodzi PMS;
wątroba, mięso, drób, makrela, jaja, mleko, drożdże, warzywa (kapusta, groszek zielony, kalafior, marchew, szpinak, ziemniaki, fasola), zboża (kiełki pszenicy), soja, orzeszki ziemne, orzechy włoskie, pestki dyni, banany, awokado.
Witamina B7 (biotyna, witamina H)
wspomaga funkcjon. tarczycy, przemiana CO2, wpływa na skórę i włosy, uczestniczy z witaminą K w syntezie protrombiny
Wątroba, orzechy włoskie i ziemne, mąka sojowa, żółtka jaj, migdały, sardynki, grzyby, brązowy (naturalny) ryż, szpinak, marchew, pomidory.
witamina B9/B11 (kwas foliowy) Jest niezbędna do syntezy kwasów nukleinowych. Odpowiada za prawidłowy rozwój płodu.
Zielone warzywa liściaste, rośliny strączkowe, ziarna zbóż, pomidory, soja, buraki, orzechy, słonecznik, drożdże piwne, wątroba, żółtko jajka,

(…)

… flawonoidowych np. hesperydyna, rutyna)
rozpuszczalne w tłuszczach
Witamina A (retinol i jego pochodne) widzenie o zmroku / prawidł wzrost / kolagen w tk. łącznej / koloryt skóry
Jaja, wątroba, mleko, masło, ser, jagody, szpinak, tran, produkty mleczne, tłuste mięso oraz,
jako prowitamina: karoten, marchew, pomidory, sałata, groszek zielony i owoce dzikiej róży
Witamina D (cholekalcyferol i pochodne) wchł…
... zobacz całą notatkę

Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz