To tylko jedna z 5 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
WIELOGAŁĘZIOWE SYSTEMY Czynniki: 1. Bariera punktu przeładunkowego 2. Konteneryzacja 3. Rozwój logistyki (z wojskowości) Historia – fazy rozwoju: 1. Konwencjonalny system transportowy 2. System transportowy kombinowany (po II wś.) 3. Intermodalny system transportowy (70-80 lata) 4. Multimodalny system transportowy (najbardziej zintegrowany) 5. Koncepcja centrów logistycznych Ad1. - wielodokumentowość - problemy koordynacyjne - odrębne umowy - odpowiedzialność sieciowa Ad2. - kontynuacja przewozów lądowych - technika i technologia - standaryzacja (kontenerów) - odpowiedzialność sieciowa (za dany odcinek) - spedytorzy i przewoźnicy funkcjonują osobno AD3. Faza przejściowa między 2 a 4 Pola integracji intermodalnej: - obszar techniki i technologii - płaszczyzna organizacyjna i ekonomiczna - płaszczyzna informacyjna - płaszczyzna dokumentacyjna (combine B/L) Ad4. lata 90-te; pełna integracja (przewoźnicy przejmują rolę organizatora) Płaszczyzny integracji multimodalnej: - techniczno-technologiczna - organizacyjna (1 realizator = 1 organizator) - dokumentacyjna (1 dokument) - cenowa (1 cena) - prawna (1 odpowiedzialność) ZASADA „4 x 1” MTO Multimodal Transport Operating - działa we własnym imieniu (znak firmowy) - na własny koszt, ryzyko i odpowiedzialność - operator – główny przewoźnik - posiada kapitał i majątek (park kontenerowy, środki przewozu) - posiada struktury (zaplecze marketingowe) - system informatyczny Ad5. - obiekty infrastrukturalne - usługi na rzecz ładunku (added value = wartość dodana) Efekty: 1.Obniżka globalnego kosztu transportu 2.Obnizka cen usług w transporcie 3.Zwiększenie liczby wariantó przewozów 4.Podniesienie JAKOŚCI usługi JAKOŚĆ - TERMINOWOŚĆ I SZYBKOŚĆ USŁUGI TRANSPORTOWEJ (CAŁEGO PROCESU PRZEWOZOWEGO) - WIĘKSZA CZĘSTOTLIWOŚĆ OKAZJI ZAŁADOWCZYCH - ZMNIEJSZENIE RYZYKA JEDNOSTKOWEGO USZKODZENIA TOWARÓW - LEPSZA DOSTĘPNOŚĆ USŁUG, NP. UZUPEŁNIENIE TRANSPORTU KOLEJOWEGO POPRZEZ SAMOCHODOWY - MOŻLIWOŚĆ JEDNORAZOWEGO PRZEWIEZIENIA PARTII TOWARU KLASYFIKACJA SYSTEMÓW WIELOGAŁĘZIOWYCH: 1.Ze względu na zasięg: * krajowy * międzynarodowy *kontynentalny * międzykontynentalny 2.Ze wzgłedu na jednostkę ładunkową: * kontenery * zestawy samochodowe * naczepa * nadwozia wymienne *
(…)
… konwencjonalny (ad.1,2,3) * system operatorski („4x1”)
Układ droga – szyna
a) zestawy samochodowe
b) naczepy samochodowe przewóz koleją
c) nadwozia wymienne
ad a.
- system drogi (ale możliwość wsparcia z UE
- system najszybszy jeśli chodzi o operacje za- i wyładunku
- samochód stoi a nie jedzie – nie zarabia!
- specjalny tabor kolejowy (samochód ciężarowy nie mieści się – trzeba obniżać wysokość wagonów poprzez…
… jeśli chodzi o operacje za- i wyładunku
- samochód stoi a nie jedzie – nie zarabia!
- specjalny tabor kolejowy (samochód ciężarowy nie mieści się – trzeba obniżać wysokość wagonów poprzez
mniejsze koła – więcej osi – muszą być dobre tory albo wolniej jechać
- system szybki, nie wymagający urządzeń przeładunkowych
ad b.
- wagony kieszeniowe (nie trzeba zmniejszać kół wagonów
- samochód sam nie zjedzie…
… i 1 środek transportu, 1 infrastruktura gałęzi
- 2 procesy przewozowe
* fish back – droga + transport morski
* birdy back – droga + transport lotniczy
* piggy back – droga + kolej
WIELOGAŁĘZIOWE SYSTEMY
Czynniki:
1. Bariera punktu przeładunkowego
2. Konteneryzacja
3. Rozwój logistyki (z wojskowości)
Historia – fazy rozwoju:
1. Konwencjonalny system transportowy
2. System transportowy kombinowany…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)