Wielogałęziowe systemy transportowe

Nasza ocena:

3
Pobrań: 56
Wyświetleń: 1323
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Wielogałęziowe systemy transportowe - strona 1 Wielogałęziowe systemy transportowe - strona 2 Wielogałęziowe systemy transportowe - strona 3

Fragment notatki:

WIELOGAŁĘZIOWE SYSTEMY  Czynniki:   1. Bariera punktu przeładunkowego  2. Konteneryzacja   3. Rozwój logistyki (z wojskowości)    Historia – fazy rozwoju:   1. Konwencjonalny system transportowy   2. System transportowy kombinowany (po II wś.)  3. Intermodalny system transportowy (70-80 lata)   4. Multimodalny system transportowy (najbardziej zintegrowany)   5. Koncepcja centrów logistycznych    Ad1.   - wielodokumentowość   - problemy koordynacyjne   - odrębne umowy   - odpowiedzialność sieciowa     Ad2.    - kontynuacja przewozów lądowych   - technika i technologia   - standaryzacja (kontenerów)   - odpowiedzialność sieciowa (za dany odcinek)   - spedytorzy i przewoźnicy funkcjonują osobno     AD3. Faza przejściowa między 2 a 4  Pola integracji intermodalnej:   - obszar techniki i technologii   - płaszczyzna organizacyjna i ekonomiczna   - płaszczyzna informacyjna   - płaszczyzna dokumentacyjna (combine B/L)     Ad4. lata 90-te; pełna integracja (przewoźnicy przejmują rolę organizatora)   Płaszczyzny integracji multimodalnej:  - techniczno-technologiczna   - organizacyjna (1 realizator = 1 organizator)   - dokumentacyjna (1 dokument)   - cenowa (1 cena)   - prawna (1 odpowiedzialność)   ZASADA „4 x 1”     MTO Multimodal Transport Operating   - działa we własnym imieniu (znak firmowy)   - na własny koszt, ryzyko i odpowiedzialność   - operator – główny przewoźnik   - posiada kapitał i majątek (park kontenerowy, środki przewozu)   - posiada struktury (zaplecze marketingowe)   - system informatyczny     Ad5.    - obiekty infrastrukturalne   - usługi na rzecz ładunku (added value = wartość dodana)     Efekty:   1.Obniżka globalnego kosztu transportu  2.Obnizka cen usług w transporcie  3.Zwiększenie liczby wariantó przewozów  4.Podniesienie  JAKOŚCI  usługi     JAKOŚĆ   - TERMINOWOŚĆ I SZYBKOŚĆ USŁUGI TRANSPORTOWEJ (CAŁEGO PROCESU PRZEWOZOWEGO)   - WIĘKSZA CZĘSTOTLIWOŚĆ OKAZJI ZAŁADOWCZYCH   - ZMNIEJSZENIE RYZYKA JEDNOSTKOWEGO USZKODZENIA TOWARÓW   - LEPSZA DOSTĘPNOŚĆ USŁUG, NP. UZUPEŁNIENIE TRANSPORTU KOLEJOWEGO POPRZEZ  SAMOCHODOWY   - MOŻLIWOŚĆ JEDNORAZOWEGO PRZEWIEZIENIA PARTII TOWARU     KLASYFIKACJA SYSTEMÓW WIELOGAŁĘZIOWYCH:   1.Ze względu na zasięg: * krajowy * międzynarodowy *kontynentalny   * międzykontynentalny  2.Ze wzgłedu na jednostkę ładunkową: * kontenery * zestawy samochodowe * naczepa * nadwozia wymienne * 

(…)

… konwencjonalny (ad.1,2,3) * system operatorski („4x1”)
Układ droga – szyna
a) zestawy samochodowe
b) naczepy samochodowe przewóz koleją
c) nadwozia wymienne
ad a.
- system drogi (ale możliwość wsparcia z UE
- system najszybszy jeśli chodzi o operacje za- i wyładunku
- samochód stoi a nie jedzie – nie zarabia!
- specjalny tabor kolejowy (samochód ciężarowy nie mieści się – trzeba obniżać wysokość wagonów poprzez…
… jeśli chodzi o operacje za- i wyładunku
- samochód stoi a nie jedzie – nie zarabia!
- specjalny tabor kolejowy (samochód ciężarowy nie mieści się – trzeba obniżać wysokość wagonów poprzez
mniejsze koła – więcej osi – muszą być dobre tory albo wolniej jechać
- system szybki, nie wymagający urządzeń przeładunkowych
ad b.
- wagony kieszeniowe (nie trzeba zmniejszać kół wagonów
- samochód sam nie zjedzie…
… i 1 środek transportu, 1 infrastruktura gałęzi
- 2 procesy przewozowe
* fish back – droga + transport morski
* birdy back – droga + transport lotniczy
* piggy back – droga + kolej
WIELOGAŁĘZIOWE SYSTEMY
Czynniki:
1. Bariera punktu przeładunkowego
2. Konteneryzacja
3. Rozwój logistyki (z wojskowości)
Historia – fazy rozwoju:
1. Konwencjonalny system transportowy
2. System transportowy kombinowany…
... zobacz całą notatkę

Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz