Teorie rozwoju
Teorie behawioralne: (uczenia się)
• Pawłow: warunkowanie klasyczne (bodźce i reakcje bezwarunkowe, warunkowanie
reakcji emocjonalnych, stare reakcje- nowe bodźce)
• Skinner: warunkowanie instrumentalne (stare bodźce- nowe reakcje)
- wzmocnienie pozytywne i negatywne, cząstkowe
- kora i wygaszanie
• teoria poznania społecznego Bandury:
- uczenie się z obserwacji (modelowanie)
- wzmocnienie wewnętrzne (wewnętrzne nagrody)
- poznawczy element uczenia się
• Jean Piaget:
- „jak rozwija się myślenie?", epistemolog genetyczny,
- schemat- koncept- kategoria umysłowa- działanie kategoryzujące
- zyskiwanie nowych umiejętności:
- asymilacja- wchłanianie
- akomodacja- modyfikacja schematu
- równoważenie- reorganizacja
• Lew Wygotski:
- budowanie rusztowania (społeczna interakcja)
- strefa najbliższego rozwoju (rada)
- odkrywanie wspomagane
- konstruktywizm- dziecko aktywnie dąży do zrozumienia świata
- zmiany jakościowe
- zasada zachowania stałości
- pojęcie przedmiotu
Teoria przechodzenia cyklów życia:
• rola- treść pozycji społecznej
• konflikt i obciążenie roli
D. Levinson- pozy dorosłości
• struktura życia: 4 ery, między nimi okresy przejściowe
• era: faza nowicjatu, bilans, faza kulminacyjna, zmiany ukierunkowane