Psychologia rozwoju człowieka
Sposoby ujmowania człowieka w rozwoju:
Ukazywanie indywidualnej linii rozwoju człowieka (od poczęcia do śmierci); zmiany w rozwoju
indywidualnym
Ukazywanie człowieka na linii ewolucji od niżej do wyżej zorganizowanych organizmów; poszukiwanie
podobieństw u człowieka i zwierząt
3. Antropogenetyczny
Ukazywanie rodowej historii człowieka i człowiekowatych
Ujęcie filogenetyczne:
1. Podobieństwo fizjologiczne człowieka i szympansa:
2. Podobieństwo w funkcji umysłu:
1. Badania Harlowa i temat przywiązania
Ujęcie antropogenetyczne:
Człowiekowate pochodzą od driopiteków, pojawiły się 2,5 - 3,3 milionów lat temu
1. Australopiteki - 1,7 mln lat temu:
2. Pitekantropus - 250 tys. lat temu:
3. Człowiek neandertalski - 50 tys. lat temu:
Azja
Psychologia rozwojowa - dział psychologii obejmujący badania poświęcone wyjaśnianiu wszystkich aspektów ludzkiego rozwoju od poczęcia do adolescencji, w kategoriach zmian ilościowych i jakościowych, zachodzących w poszczególnych sferach rozwoju. Rozwój prowadzi do pełnej dojrzałości fizycznej (dawanie życia) i psychicznej: • intelektualnej (zdolność do odnoszenia korzyści z doświadczenia) • emocjonalnej (panowanie nad sobą, zdolność do emocjonalnej samokontroli) • społecznej (gotowość do opanowania i samodzielnego pełnienia przypisanych ról). Proces rozwojowy ma charakter progresywny. Ch. Buhler: potrzeba badania rozwoju w biegu życia Psychologia biegu życia - dział psychologii obejmujący badania zjawisk rozwojowych w trakcie całego cyklu życiowego, od poczęcia do śmierci. Zmiany rozwojowe ujmowane są w kategoriach zadań, celów życiowych, pełnionych przez jednostkę ról rodzinnych i zawodowych oraz uczestniczenia przez nią w wydarzeniach życiowych.