Rozwój spostrzegania i myślenia w okresie niemowlęcym
inteligencja- łączna lub ogólna zdolność jednostki do celowego działania, myślenia racjonalnego i skutecznego radzenia sobie z otoczeniem
teoria przetwarzania informacji- „inteligencja nie jest zdolnością, cechą umysłu, treścią umysłową, jest PRZETWARZANIEM"
podejście psychometryczne- uwzględniające potencjał inteligencji
rozwój struktur poznawczych, wzorce rozwojowe – Jean Piaget
stadium sensomotoryczne, inteligencja sensomotoryczna- brak manipulacji, symboli, zapamiętywania
okres przedoperacyjny (18-24 msce)- przedmioty i wydarzenia rozpoznawalne i przewidywalne, bezmyślna inteligencja
uwarunkowanie klasyczne (3,4 tydzień)- obecność rodziców
uwarunkowanie instrumentalne (wzmocnienia)
przyzwyczajanie/ odzwyczajanie się
wspomnienia ograniczone kontekstem, ale bardzo dobrze rozwinięte
noworodek uczy się twarzy matki po kilku godzinach i woli na nią patrzeć
patrzy na obrzeża, ok 2 msca przyglądanie -> identyfikowanie
woli atrakcyjną twarz, dłużej na nią patrzy odniesienie społeczne (patrzy, czy rodzice są zadowoleni) 10-12 msc
w ostatnim tygodniu ciąży płód zwraca uwagę i rozróżnia skomplikowane układy
dźwięków
koordynacja i transfer intermodalny (smoczek grudkowaty-12 h życia, Piaget uważał, że
powyżej 1 roku, 5 mscy- pociągi)
stałość przedmiotu (12 msc)- całkowicie ogarniają wg Piageta, Spelke (piłka) i inni- że już
wcześniej (6 mscy)
imitacja odroczona- 6 faza- naśladowanie (12 mscy) wg Piageta, 9 mscy opóźnia
naśladowanie o 24 h
mowa:
• 1 msc- „pa", „ba", do 6 msca- wyrazy dwusylabowe, rozróżniają wszystkie
kontrasty, we wszystkich językach
• śmiech, głużenie- 1,2 msce
• spółgłoski- 6,7 mscy, gaworzenie samonaśladowcze- do 12 msca
• intonacja wzrastająca (zwrócenie uwagi) i opadająca
• 12 msc- głuche dzieci prezentują znak referencyjny
• język receptywny (pojedyncze słowa) 9,10 msc
• język ekspresywny (rozumieją, zanim zaczną mówić)
• holofraza (łączenie słów i gestów) 12-18 mscy
• eksplozja nazywania (16-24 mscy) 50-> 320 słów
• raczej rzeczowniki niż czasowniki, ale styl ekspresyjny (raczej związki społeczne niż
przedmioty) – styl referencjalny
Skala Rozwoju Niemowlęcia Bayleya:
korelacja między dzieckiem rocznym a czteroletnim (0,2 do 0,3)
szybsze przyzwyczajenie - wyższe IQ (0,4 do 0,5).