Piaget
metoda kliniczna - Piaget jest jej twórcą:
• włącza elementy rozmowy, badania testowego i obserwacji - jest to metoda złożona i nie może jej
stosować początkujący badacz;
• podstawą jest rozmowa z dzieckiem, badający ustala cel rozmowy, rozpoczęcie oraz schemat;
• sytuacja badania i pytania muszą być dostosowane do możliwości rozwojowych dziecka; Piaget
proponuje, by dzieciom stawiać pytania dotyczące różnych zjawisk, jakie one zwykle stawiają
dorosłym; pytania powinny zawierać słowa znane dziecku i używane przez dziecko
• każde kolejne pytanie winno być dostosowane do poprzedniej odpowiedzi dziecka, ale nie powinno
ukierunkowywać myślenia dziecka, a jedynie pozwolić badającemu upewnić się w sposobie
ujmowania danego zjawiska przez dziecko
• badający nie powinien niczego narzucać ani sugerować dziecku
• eksperymentator stawia wielokrotnie pytania dotyczące jakiegoś problemu, stale je modyfikując;
zabieg ten ma posłużyć odkryciu stałości wypowiedzi
Klasyfikacja wypowiedzi dziecka:
• mniemania samorodne - te, które dziecko samo wytworzyło; pojawiają się jako pierwszy pomysł
dziecka na dany temat; odznaczają się stałością, trwałością (dziecko nie rezygnuje z nich pomimo
zabiegów eksperymentatora)