Rozwój społeczny i osobowości 2-6 lat
Hartup - związki pionowe (ochrona i bezpieczeństwo) i poziome (współpraca, rywalizacja, intymność)
4 rok życia (Bowlby)- partnerstwo korygowane ze względu na cel nic nie równa się buntowi
14-18 mscy- zabawy rownoległe
3,4 lata- zabawy wspolne, skoordynowane
hierarchiczne struktury dominacji
2-4 lata: szczytowe nasilenie agresji fizycznej
agresja instrumentalna- wroga
czynniki agresji:
• wzmocnienie i modelowanie
zachowania prospołeczne- altruizm (2-3 lata)
przyjaźnie (od 18 msca) 65 % ta sama płeć- w wieku przedszkolnym
dwie dziewczynki- styl wspomagający, dwoch chłopcow- zawężony/ograniczony
7 lat- wystąpienie samooceny, od 4 r. ź. świadomość umiejętności
„Ja" społeczne- przedszkole
pojęcie płci i rola płciowa – stereotypy (3-9 r. ż. )
1. tożsamość płciowa (rozrożnianie) 9,12 mscy
2. stabilność płc i 4 lata
3. stałość płc i 5-6 lat
Rozwoj roli płciowej, teorie:
1. Freud- identyfikacja (4,5 lat)
2. Bandura, Misztel – uczenie się społeczne (rola rodzicow)
3. na podstawie Piageta- Lawrence Kohlberg- po stałości płci
4. Martin- schematu płci- 2,3 r. ż., reguła płciowa
samokontrola, „mowa prywatna"
Diana Baumrind- 4 aspekty funkcjonowania rodziny:
• ciepło i opieka
• poziom oczekiwań, „dojrzałość wymagań"
• jasność i stałość reguł
• komunikacja dziecko- rodzic