Rozwój prenatalny i narodziny
Okres życia płodowego:
1. powstawanie listków zarodkowych (2 tygodnie)
a. podział: 24-36 h od zapłodnienia
b. 4 dzień- blastocysta tworzy kulę z 2 warstw komórek, z wewnętrznej embrion
c. implantacja- 10- 14 dzień
2. rozwoju zarodkowego (8-12 tyg.)- organogeneza
a. owodnia i kosmówka -> łożysko i pępowina
b. bicie serca- 4 tydzień
Rozwój fizyczny w okresie wczesnego dzieciństwa
Noworodek- skala Apgar 1-10 pkt. :
• częstość akcji serca
• częstość czynności oddechowych
• napięcie mięśniowe
• reakcja stop na bodziec
• barwa ciała
Skala Oceny Zachowań Noworodków Brazeltona
Odruchy:
• przystosowawcze (ssania, połykania, poszukiwawczy, chwytny)
• prymitywne (zlokalizowane w rdzeniu przedłużonym i śródmózgowiu)- Moro,
Babińskiego, pojawiają się do 6 mscy
Umiejętności percepcyjne:
• skupienie wzroku (20-25 cm), wodzenie oczami za przedmiotem po kilku
tygodniach
• rozróżnianie głosów, lokalizacja dźwięków
• zapachy ciała, cztery podstawowe smaki
matka- odróżnia jej twarz, zapach i głos
1 msc- unosi podbródek
2 msc- używa rączek do ogarniania przedmiotów
5 stanów świadomości:
• głęboki sen
• aktywny sen
• ciche wybudzenie
• aktywne wybudzenie (łącznie wybudzone przez 2-3 h dziennie)
• płacz i hałasowanie
90 % czasu śpią, 6-8 tyg. rytm dnia i nocy
do 6 mscy- 14 h, regularnie
6 tydzień- przesilenie płaczu
kolki: 2 tydzień- 3,4 mscy
dwugodzinne cykle- śpi, płacze, je, patrzy
podniesiony ton i dokuczliwy płacz – niższy poziom IQ i słabszy rozwój ruchowy
płynny pokarm do 6 msca
rozwój- cefalokaudalny i proksymodystalny
układ nerwowy:
• narodziny- najlepiej rozwinięte śródmózgowie i rdzeń przedłużony
• uwaga i habituacja, spanie, czuwanie, wydalanie, ruchy tułowia i szyi
• przyrost dendrytów- tworzenie synaps, w 1-2 roku mozg powiększa się 3 razy
• roczne dziecko ma więcej synaps i dendrytów niż dorosły, później następuje
„przycinanie"
• ogromna plastyczność mózgu
• mielinizacja, stwardnienie rozsiane- rozpad osłonek
• jednolatek- 3 kości nadgarstka, dorosły- 9
• 12-18 mscy: ciemiączka zarastają kością
• kostnienie- proces twardnienia kości
• dziecko posiada wszystkie mięśnie, ale cieńsze i dużo wody
• dziewczynki w wieku 2 lat, chłopcy 2,5 – połowa wzrostu dorosłego
zdolności ruchowe:
• lokomocyjne- chodzenie, bieganie, skakanie
• nielokomocyjne- pchanie, ciągnięcie, zginanie
• manipulacyjne- chwytanie, rzucanie, kopanie, łapanie