Podstawy psychologii rozwojowej, Freud
Teoria psychoseksualnego rozwoju Freuda:
Składowe osobowości:
1. Id - impulsy o charakterze biofizjologicznym, których zaspokojenie daje poczucie przyjemności, zaś brak zaspokojenia - napięcie
2. Ego - reguluje zachowanie człowieka według zasady realizmu, wiąże się ze świadomością jednostki, jej doświadczeniem codziennym
3. Superego - sumienie jednostki; zinterioryzowane normy i zasady postępowania, cenzor treści psychicznych, wywołuje uczucie winy i wstydu lub dumy
Fazy rozwoju:
3-5 r.ż. faza falliczna (edypowa) - przyjemność czerpana z podrażnień organów płciowych oraz związanych z tym fantazji gdy kompleks Edypa jest rozwiązany, następuje identyfikacja z rodzicami
Rozwija się superego (sumienie)
Wiele ważnych konsekwencji wynikających z przyjęcia roli właściwych dla płci i wieku
W trzech pierwszych fazach następuje przemieszczanie się miejsca przyjemności
6 r.ż.: do pokwitania - faza latencji - przy czasowym wyparciu zainteresowań seksualnych, przyjemność czerpana jest ze świata zewnętrznego; ciekawość, wiedza to zastępcze gratyfikacje; okres ten jest bardzo ważny dla społecznego rozwoju dziecka, rozwijają się mechanizmy obronne
okres dorastania do pełnoletności - faza genitalna: przyjemność czerpana z dojrzałych stosunków
seksualnych z partnerem płci przeciwnej
miłość do siebie samego (narcyzm) okresu przedgenitalnego przekształca się w miłość do innych;
wyzwolenie z zależności od rodziców; pojawiają się altruistyczne motywy.