Rozwój fizyczny i poznawczy w wieku 2-6 lat
choroby: ostre (do 3 mscy) i przewlekłe (1/ 10 dzieci), 4-6 razy/ rok, niemowlę- 7/rok
dzieci wychowywane tylko przez matkę: częściej astma, bole głowy, mniej odporne
2,5 roku- 600 słów, 5 lat- 15 tys.
3 lata- budowanie i prowadzenie rozmowy, eksplozja gramatyki
18-24 msce- pierwsze zdania (krótkie i proste: 2, 3 wyrazowe, raczej rzeczowniki), brak
odmiany
eksplozja nazywania – 2 lata, kategorie
wrodzone skłonności ograniczenia
zasada kontrastu
naśladowanie i wzmocnienie
mowa matczyna (udziecinniona)
ekspansja/korygowanie
czytanie dialogowe („czy myślisz, że kotka spotkają kłopoty?")
podstawowe zasady operacyjne
konstruktywistyczna teoria języka- język zabawą symboliczną i naśladowaniem
Piaget- 2 lata- symbole
egocentryzm- wszyscy patrzą na świat tak, jak dziecko
zabawy:
• sensomotoryczne (12 mscy)
• konstrukcyjne (3-6 lat, połowa czasu)
• „na niby" (15-21 mscy)
• „na niby", ale ze zmianą roli przedmiotu (2-3, 4-5 lat- 20 %)
• tematyczne- 4 lata, wymyślony przyjaciel
2-3 latki: rozumieją różnice w postrzeganiu
4-5 latki: wykrywają, co druga osoba widzi i odczuwa, odróżnianie wrażenia od cech
rzeczywistych
zasada błędnego przekonania
teoria umysłu- pragnienia i przekonania innych
działanie człowieka oparte na reprezentacji rzeczywistości, która może różnić się od
stanu faktycznego
dwustronna natura myślenia: 5-6 lat
matapamięć i metapoznanie (wiedza o procesie pamiętania i myślenia)
regulacja i modelowanie sposobu wyrażania emocji
wiązanie emocji innych z wydarzeniami
„uśmiech społeczny"- 3 lata, maskowanie nastroju (przedszkolaki nie są tak
egocentryczne jak sądził Piaget)
wiek umysłowy/wiek chronologiczny x 100 = IQ
ponad 130- uzdolnione, poniżej 70 – upośledzone
WISC-III (D. Wechsler)
inteligencja daje elastyczność, duży wpływ dziedziczenia- zakres reakcji
intensywna edukacja specjalna w okresie niemowlęcym leczy upośledzenia umysłowe.