Nabywanie kultury - Aspekt filogenetyczny

Nasza ocena:

3
Pobrań: 238
Wyświetleń: 2044
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Nabywanie kultury - Aspekt filogenetyczny - strona 1 Nabywanie kultury - Aspekt filogenetyczny - strona 2

Fragment notatki:

NABYWANIE KULTURY w aspekcie filogenetycznym - przez gatunek ludzki wyprostowanie ciała , uwolnienie rąk szersze widzenie człowiek neandertalski(nie mówił) homo sapiens - rozwinięta krtań , rozwinięta strefa broki w mózgu (mowa i koordynacja ruchów) podział pracy - wzajemne uzupełnianie baby i chłopa stałość popędu sex - zatrzymanie baby przy chłopie K jest środkiem przetrwania człowieka - jest walką o byt i pochodną inteligencji Koncepcja Johana Huizinga „ homo ludens” - zabawa jako źródło kultury. Koncepcja wg której kultura była zabawą. Wg niego zabawa jest to aktywność posiadająca dwie istotne cechy: powód do życia zachowania oparte o normy Homo ludens - koncepcja J. Huizinga, którego zdaniem u źródeł wszelkich działań ludzkich oraz powstania i rozwoju całokształtu kultury ( w tym wojen, nauki, sztuki, filozofii) leży zabawa, gra, współzawodnictwo. Człowiek jest zatem homo ludens - człowiekiem bawiącym się. Zygmunt Freud - dwa popędy miłości zniszczenia ; nieopanowanie tych popędów prowadziło do chaosu ; Kult to kaganiec na popędy , ma ona doprowadzić do wysublimowania tych popędów;; człowiek zamienił możliwość szczęścia na poczucie bezpieczeństwa , uleganie popędom to poczucie zadowolenia i szczęście przy rezygnacji z tego człowiek dostaje poczucie bezpieczeństwa. ; K od kilkudziesięciu lat daje upust wyzwolenie tych popędów (kultura masowa) JJ Russeau K. Powstała w skutek wad człowieka , ułomności (popisywanie się , próżność ukrywanie ułomności , maskowanie swoich niedostatków) ; J powstała dzięki 2 potrzebom - poznawania - ekspresji - tworzenia w aspekcie ontogenetycznym - nabywana przez jednostkę Pier Bourdieu - K to gwałt symboliczny (brak możliwości protestu przeciw wpływowi K). ;proces przekazu K nie jest jednak bez oporu , opór ten wynika z tego że wszystkie wzory K są ambiwalentne , dlatego taki a nie inny wzór jest mu wpajany(bo tak się robi.); nabywanie K wymaga wyparcia popędów i to boli (wymaga wysiłku) typowe kręgi wychowawcze rodzina : zależność biologiczna ; dominuje do 7-8 roku życia rówieśnicy ; rywalizują z rodzicami ; selekcja wartości sąsiedzi - kontrola społeczna instytucje wychowawcze - dziś szkoła nie wychowuje kultura (powieści piosenki obrazy) - przekazują normy wzory pragnienia ; środki przekazu ; to my jesteśmy wychowankami samych siebie (oglądalność decyduje o tym co jest pokazywane) Koncepcja habitusu sformułowana przez P. Bourdieu HABITUS - „społecznie ustanowiona natura” tj system wzajemnie ze sobą powiązanych psychicznych oraz biologicznych nastawień (dyspozycji) wraz n nieświadomymi schematami działania.

(…)

… - „społecznie ustanowiona natura” tj system wzajemnie ze sobą powiązanych psychicznych oraz biologicznych nastawień (dyspozycji) wraz n nieświadomymi schematami działania.
AMBIWALENCJA KULTUROWA - stan konfliktu emocjonalnego polegający na odczuwaniu przez jednostkę zarówno pozytywnych jak i negatywnych uczuć w stosunku do tych samych wartości czy wzorów wychowania mogący występować w obliczu konfliktu…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz