Wczesnogreckie przedstawienia figuralne - omówienie

Nasza ocena:

3
Pobrań: 14
Wyświetleń: 749
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Wczesnogreckie przedstawienia figuralne - omówienie - strona 1 Wczesnogreckie przedstawienia figuralne - omówienie - strona 2 Wczesnogreckie przedstawienia figuralne - omówienie - strona 3

Fragment notatki:

Wczesnogreckie przedstawienia figuralne i ich oddziaływanie w kręgu kultury halsztackiej
Biorąc pod uwagę tereny starożytnej Grecji jako centrum, czyli obszar dominujący kulturowo nad Europą Środkową, wpłynął na zaawansowanie cywilizacyjne w okresach epoki żelaza, a szczególnie na kulturę halsztacką później lateńską. Wpływ ten zaistnieć miał dzięki kontaktom handlowym co umożliwiło przepływ dóbr, surowców, artefaktów i nieraz technologii, idei oraz wierzeń.
Grecja we wczesnej epoce żelaza, t.j ok. 1100- 700 roku p.n.e, czyli w okresie, który w literaturze zwany jest „wiekami ciemnymi”, przechodziła wiele zmian. W tym czasie pojawił się nowy metal - żelazo.
W świetle dzisiejszych badań coraz lepiej rozpoznać można stopień kontynuacyjny między światem mykeńskim a wiekami ciemnymi, jak i wiekami ciemnymi a epoką archaiczną. Ślady archeologiczne wskazują, że w świecie greckim nastąpiło zaburzenie życia. Ośrodki pałacowe zastąpione zostały indywidualnymi domostwami i systemem klanowych relacji. Zanikają olbrzymie, bogato wyposażone grobowce, a liczne dane wskazują na depopulacje osiągającą nawet 75 do 90 %. Dominowało pasterstwo, a grupy ludzkie żyły w sporym rozproszeniu i względnej izolacji w stosunku do sąsiednich regionów. Nowe odkrycia wskazują na minimalne, aczkolwiek stałe wpływy orientu. Świadczy o tym specyficzna budowla z cmentarzyska w Lefkandi na wyspie Eubea, datowana na ok. 1000 rok p.n.e. W tym przypadku mowa o spopielonym „ herosie” i przystrojonej w złoto i importy „ heroinie”, którzy złożeni zostali pod podłogą owej budowli. Niektórzy badacze uważają, że to zapoczątkowanie kultu herosów, który nastąpi trzy stulecia później, a sama budowla późniejszej architektury penipteralnej. Znaleziono tam również terakotową malowaną statuetkę Chirona- najstarszą mitologiczną postać w sztuce greckiej.
W X i IX w p.n.e. pojawiają się ozanki pochówków elity. Zapewne to ta cześć społeczeństwa, która kontrolowała ziemię, a także dystrybucję dóbr. Znamy też pochówki pozostałych grup społecznych. Procesy te trwają do VIII w p.n.e. - która w literaturze często bywa określana mianem swoistego odrodzenia. Następuje wtedy wprowadzenie alfabetu i spisanie poematów. Zaczyna dominować w sztuce postać ludzka i wątki mitologiczne. Rodzi się także złożona instytucja polis. Bogactwo sztuki okresu archaicznego , a szczególnie klasycznego daje się scharakteryzować przez kilka wspólnych cech mających swoje korzenie w epoce żelaza. Są to skłonności do przekazywania informacji za pomocą antropomorficznych obrazów, które stają się podstawą komunikacji i budowania tożsamości przez starożytną społeczność grecką. Skupianie się na postaci człowieka stało się zasadniczym elementem sztuki greckiej i europejskiej na wieki.


(…)

…- czy to mitologicznych czy historycznych. Jedynie w Grecji sztuka, stojąca obok przekazów werbalnych, miała powodować pójście w kierunku naturalizmu. Sztuka Europy pradziejowej jeszcze długo nie posługiwała się takim językiem.
Od nazwy Ateńskiej bramy miejskiej, poza którą rozciągał się cmentarz
Termin stosowany w odniesieniu do zespołu znalezisk ze wschodniej strefy kultury halsztackiej z VII-IV wieku p.n.e
… kontrolujących poszczególne terytoria i handel. Obserwowane jest przejście ze starszych królewskich czy kapłańskich ośrodków władzy późnej epoki brązu do struktur opartych na kontroli sprawowanej przez poszczególne rody. Wcześniejsze szlaki handlowe ulegają zmianą. Nowe drogi do Europy Środkowej prowadzą przez Italię północną, co spowodowane jest aktywnością Etrusków. Na zachodzie szlaki handlowe biegną wzdłuż…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz