Ceramika
Sztuka egejska Wazy Kamares- gatunek ceramiki kreteńskiej, pozostający pod wpływem kultury minojskiej, wytwarzany głównie w warsztatach pałacowych w Knossos i Fajstos w XIX i XVIII wieku p.n.e. Charakterystycznymi cechami waz Kameres jest wysoka technika wykonania naczyń, piękne barwy malowideł, niezwykle żywe i oryginalne motywy ornamentalne, pełne ekspresji kompozycje ozdób, które pozostają w pełnej harmonii z kształtami naczynia.
Wazy wykonywano z ciemnej gliny. Niektóre z tych naczyń przypominają wyglądem małe czarki o bardzo cienkich ściankach i z tego powodu nazwano je "skorupkami jaj" ( egg shell ). Wyrabiano również większe naczynia o grubszych ściankach (np. dzbanki).
Wazy były malowane farbami, głównie białą, czerwoną i ciemnobrązową. Dekorowano je ozdobnymi motywami, czasami w zdobnictwie stosowano też tzw. technikę barbotino, która polegała na oddzielnym nakładaniu dekoracji na zewnętrzną powierzchnię naczynia, czy też tzw. technikę aplikacji, to jest dołączania do naczynia ozdób wytworzonych w oddzielnych formach (np. kwiaty). Pośród malowideł pokrywających naczynia Kamares dominują motywy roślinne, które z czasem są coraz bardziej geometryzowane i stylizowane, poza tym występują wzory geometryczne, natomiast przedstawienia ludzi pojawiają się rzadko.
Okres archaiczny ATTYKA Najważniejsze warsztaty attyckie powstały prawdopodobnie w 9 w i rozwinęły styl protogeometryczny
Wczesny geometryczny - większa część naczynia pokrywał pokost, metopy wydzielone elementami pionowymi, pojawienie się meandra, motyw figuralny- koń, trójlistna oinochoe szerokiej bazie, popularne trójnogi naśladujące metalowe wzory
Środkowy geometryczny- krater keramejkosu - przedstawienie postaci ludzkiej- kobieta opłakujaca zmarłego, amfory szyjowe i kratery na nóżkach , jelenie konie ptaki wodne po raz pierwszy sceny figuralne scena PROTHESIS -wystawienie zwłok
Późny geometryczny - wysoki poziom rysunku, motywy z życia codziennego i mitologii w 2 fazie pogorszenie się poziomu rysunku, konturowość w przedstawianiu kobiet, MALARZ DYPILONU - sceny przewożenia zwłok i walki morskie, zgeometryzowani i smukli ludzie MALARZ HIRSCHFELDA
KORYNT Skromna ale klarowna dekoracja, popularne oinochoe, pyksis, krater, skyfos Okres orientalizujący Korynt szybko zaadoptował nowe motywy wprowadzając styl orientalizujący, wschodnia Grecja, egzotyczne i fantastyczne zwierzęta - sfinks syrena oraz stylizowane motywy roślinne - lotos, palmeta itd., dekoracja pasowa, TECHNIKA CZARNOFIGUROWA- malowanie dekoracji pokostem i rycie rysów konturowych oraz szczegółów rylcem a nastepnie wypalane Ceramika protokoryncka orientalizujaca - w okresie środkowym wynalezienie TECHNIKI CZARNOFIGUROWEJ, kolor czerwony biały czasem żółty , rysunek konturowy, , sceny mitologiczne
(…)
… się bardziej popularne, wiele scen związanych z Dionizosem, przedstawieniami teatralnymi, sceny mitologiczne, życie pozagrobowe i kult zmarłych oraz sceny kobiece. Apulia- mitologia i skomplikowana dekoracja wieloosobowa, preferencja dużych waz, STYL OZDOBNY(ornate) - rozbudowane sceny mitologiczne, wiele kolorów, bogate, znakomite opracowanie wzorów i ornamentów MALARZ CZOŁOWY NARODZIN DIONIZOSA. STYL PROSTY…
…, zaznaczenie konturu postaci, Nowa technika dała więcej możliwości za sporawą pędzla już nie rylca, postacie ludzkie bardziej żywe, oczy migdałowate. WYNALEZIONA PRZEZ MALARZA ANADOKIDESA
II etap okresu późnoarchaicznego - zanik stosowania kolorów, ukazywania wzorów na szatach, linia reliefowa do ukazywania anatomii itd. , wieksze zainteresowanie pozą i kompozycją niż detalem, oko en face, żrenica większa…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)