To tylko jedna z 51 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
WAZY GRECKIE WAZY GRECKI . . Definicja wazy greckiej - Definicja wazy greckiej - jest to naczynie jest to naczy dowolnego kształtu wielkości i przeznaczenia, dowolnego kształtu wielkości i przeznaczenia, wytworzone przez starożytnych Greków, przy czym na wytworzone przez starożytnych Greków, przy czym na ogół ma się na myśli przedmiot dekorowany. ogół ma się na myśli przedmiot dekorowany. Techniki wyrobu waz Techniki wyrobu wa Przez wiele lat zmagano się z odtworzeniem pokostu. Tę tajemnicę odkryto w Przez wiele lat zmagano się z odtworzeniem pokostu. Tę tajemnicę odkryto w amerykańskich i niemieckich laboratoriach, Istota była regulacja płomieni amerykańskich i niemieckich laboratoriach, Istota była regulacja płomien oraz kwestia dopływu tlenu do pieca. Koloru czarnego lub czerwonego waza oraz kwestia dopływu tlenu do pieca. Koloru czarnego lub czerwonego waza nabierała w piecu garncarskim nabierała w piecu garncarsk Czerń uzyskiwana była drogą odpowiedniego wypalania przez stosowanej glinki Czerń uzyskiwana była drogą odpowiedniego wypalania przez stosowanej glink z drobnymi i delikatnymi cząsteczkami o dużej zawartości tlenków żelaza z drobnymi i delikatnymi cząsteczkami o dużej zawartości tlenków żelaza dodawano następnie węglan sodu i potasu. Wpierw musiał być duży dostęp dodawano następnie węglan sodu i potasu. Wpierw musiał być duży dostęp tlenu który następnie redukowano. Do tego prawdopodobnie dorzucano tlenu który następnie redukowano. Do tego prawdopodobnie dorzucano mokre drewno, poczym następowało zetkniecie się garnka ze mokre drewno, poczym następowało zetkniecie się garnka ze zredukowanym tlenkiem węgla, który zredukował tlenek żelaza. Czerwony zredukowanym tlenkiem węgla, który zredukował tlenek żelaza. Czerwony kolor zmieniał się na czarny. Na skutek bardzo dobrego ziarna i dodatków kolor zmieniał się na czarny. Na skutek bardzo dobrego ziarna i dodatków glinka peptyzowana czyli pokost ulega częściowemu stopnieniu i stawała się glinka peptyzowana czyli pokost ulega częściowemu stopnieniu i stawała się nieprzepuszczalna. Powierzchnia naczynia nie pociągnięta pokostem nieprzepuszczalna. Powierzchnia naczynia nie pociągnięta pokoste pozostawała porowata. Tam gdzie nie było pokostu ceramika była szarawa. pozostawała porowata. Tam gdzie nie było pokostu ceramika była szarawa. Pod koniec zwiększono dopływ tlenu a następnie tam gdzie nie było pokostu Pod koniec zwiększono dopływ tlenu a następnie tam gdzie nie było pokostu
(…)
…: lutyfora, ryton;
Kształty
Charakterystyka
Pitos – ogromna beczka do
przechowywania żywności
znajdowana najczęściej w częściach
gospodarczych domostw
Amfora – posiada jajowaty
brzusiec na niskiej stopce i
opatrzona jest wysoką szyjką z
dwoma imadłami. Występuje od
końca X w. p.n.e. aż do końca IV w.
p.n.e.
Istnieje kilka typów amfor:
- wybrzuszona – jest najstarsza
odmianą, posiada brzusiec łagodnie
przechodzący w ramiona, które
przedłużają się w szyję. Dekoracją
jest najczęściej metopa
umieszczona na brzuścu, reszta to
czarny pokost.
Szyjowa – ma wyraźnie
wyodrębnioną szyję. Imadła
najczęściej trójdzielne są
czarne tak jak wylew i stopka.
Dolną część brzuśca obiega
pas promieni a nad nimi dwa
lub trzy szersze pasy
meandra , lotosu itp. Główna
część brzuśca zajmuje
kompozycja figuralna. W
czarnofigurowej obraz ryty jest
po bokach wolutami
związanymi z dekoracją
palmetową rozwijającą się pod
imadłami. Na szyi szlak
podwójnych palmet.
W czerwonofigurowej wydłuża
się tworząc amforę nolańską,
dekoracja ujęta była w metopy
lub bezpośrednio czerwona
sylweta odcinała się od czerni
powierzchni naczynia
.
.
Amfory panatenajskie – z oliwa dla
zwycięzców igrzysk panatenajskich. VI-IV
w. p.n.e…
…. Główna
część brzuśca zajmuje
kompozycja figuralna. W
czarnofigurowej obraz ryty jest
po bokach wolutami
związanymi z dekoracją
palmetową rozwijającą się pod
imadłami. Na szyi szlak
podwójnych palmet.
W czerwonofigurowej wydłuża
się tworząc amforę nolańską,
dekoracja ujęta była w metopy
lub bezpośrednio czerwona
sylweta odcinała się od czerni
powierzchni naczynia
.
Amfory panatenajskie – z oliwa…
… załobnicy
opłakujacy zmarłego Naczynie te było
jednym z naczyń ustawionych na
grobach na cmentarzu dipylońskim w
Atenach. Wazy dipylońskie pozbawione
są dna bvło są to naczynia ofiarne –
wylewano przez nie krew zwierząt
którą chciano nasycic mogiłę
Okres orientalizujący
VII w. p.n.e.
W tym okresie Korynt zaczyna rywalizować z
Atenami.
Wzrost rzemieslników w miastach portowych
(handel…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)