To tylko jedna z 3 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Warunki wstępne dla funkcjonowania controllingu.
Warunki wstępne dla controllingu to:
ustalenie stylu zarządzania,
wypracowanie zasad zarządzania,
reorganizacja,
organizacja na zasadach centrum zysku,
czytelny system sprawozdawczy,
wprowadzenie rachunku kosztów bezpośrednich,
zapewnienie poparcia kierownictwa.
Ad. 1. Ustalenie stylu zarządzania.
Wypracować należy taki styl zarządzania, który będzie podporządkowany regułom rynku. Jest nim zespołowy styl zarządzania - przedsiębiorcy nie są w stanie sami zbierać i analizować informacji, więc zachodzi potrzeba włączenia kierowników liniowych do procesów decyzyjnych (powinni decydować w sprawach bieżących, a naczelne kierownictwo ma wystawić główną koncepcję działania). Oznacza efektywną współpracę wszystkich pracowników a oddelegowanie zadań ma odciążyć główne kierownictwo, które ma skupić się na strategii.
Zespołowy styl zarządzania może wykorzystać różne koncepcje zarządzania:
zarządzanie przez delegowanie - planowane zadania są delegowane pracownikom z równoczesnym określeniem ich uprawnień i odpowiedzialności,
zarządzanie przez cele - kadra kierownicza opracowuje cele, które realizują pracownicy,
zarządzanie przez wyjątki - porównanie wartości wyznaczonych z osiągniętymi i wynikające z tego analizy odchyleń są podstawą do zarządzania przedsiębiorstwem nastawionym na rozwiązywanie problemów,
zarządzanie przez rezultaty - kontrola ogranicza się do wyniku; liczy się to co zrobiłem,
zarządzanie przez motywowanie - utożsamianie się z przydzielonymi zadaniami i celami.
Ad. 2. Wypracowanie zasad zarządzania.
Zasady zarządzania pozwalają ustalić wymagania odnośnie zachowania się pomiędzy pracownikami a kierownictwem, jak również pomiędzy osobami w tej samej randze.
Zasady zarządzania powinny zawierać:
cele, zadania określone dla każdej jednostki organizacyjnej, łącznie z odpowiedzialnością,
delegowanie - uprawnienia i odpowiedzialność,
wymiana informacji,
doradztwo - ustalenie szczegółowych rad co do podejmowania decyzji dla kierownictwa naczelnego i innych kierowników,
kreatywność - każdy pracownik aktywnie współuczestniczy w kształtowaniu swojego stanowiska pracy,
dokształcanie,
wiarygodny system informacji,
przyznają kierownikom określony opisem stanowiska pracy obszar swobodnego działania (charakterystyki stanowiska pracy, które mają rozgałęzić obowiązki, przywileje i zadania określonych kierowników).
(…)
… wykonanie zadań należy przypisać mu określone prawa i obowiązki, które określa schemat organizacyjny. Każdy pracownik powinien rozpoznać swoje miejsce w strukturze organizacyjnej.
By wprowadzić controlling w przedsiębiorstwie potrzebne są zmiany reorganizacyjne. Ad. 4. Organizacja na zasadach centrum zysku.
Wprowadzenie centrów zysku - tworzymy je według:
grup produktów - centrum zysku A, B, C, D…
… i personelem
dysponowanie
materiałem i personelem
dysponowanie
materiałem i personelem
prowadzenie działalności
gospodarczej
prowadzenie działalności
gospodarczej
prowadzenie działalności
gospodarczej
Funkcje centralne: marketing, zarządzanie, personel, postęp, finanse, controlling.
Zalety tak podzielonego przedsiębiorstwa to:
lepszy system informacji,
lepsze dążenie do celu,
myślenie nastawione na zysk…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)