To tylko jedna z 50 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Kierunki rozwoju współczesnego marketingu • Marketing – sfera decyzji i działań przedsiębiorczych związanych z wyborem i kształtowaniem rynku zbytu oraz stosunków wymiennych z nabywcami (funkcja biznesowa). • Marketing – koncepcja uprawiania biznesu (koncepcja marketingowa - klasyczna). • Marketing „z przymiotnikami” – alternatywne koncepcje uprawiania marketingu. Ewolucja marketingu Główne płaszczyzny zmian: • Cele i zadania marketingu w przedsiębiorstwie • B. Rozwój technicznych możliwości i instrumentów działalności marketingowej. Ewolucja celów i zadań marketingu Ze względu na charakter ogólnych celów marketingu można wyodrębnić co najmniej trzy etapy jego rozwoju: I. marketingu transakcyjnego, II. marketingu ekspansywnego, III. marketingu ukierunkowanego na wartość. I. Marketing transakcyjny • Głównym celem marketingu transakcyjnego jest zapewnienie zbytu wytwarzanych przez przedsiębiorstwo produktów. • Rola marketingu w przedsiębiorstwie polega na wspieraniu wysiłków służb handlowych zmierzających do sprzedania tego co firma wytworzyła lub zdobycia odpowiednich zamówień i zleceń produkcyjnych. Cel ten marketing realizuje przez: – jak najlepsze rozprowadzenie wyrobów na rynku, – przyciągnięcie uwagi i wzbudzenie zainteresowania potencjalnych nabywców, – przekonanie klienta o korzystności zakupu i doprowadzenie do zawarcia transakcji. Marketing transakcyjny (c.d.) • Skupienie marketingu na wspieraniu bieżącej sprzedaży sytuuje go na drugorzędnej pozycji w hierarchii czynników sukcesu przedsiębiorstwa. • Dominuje wówczas strategia określana jako marketing masowy lub niezróżnicowany , oparta na reklamie w środkach masowego przekazu, skierowanej na cały rynek lub jego makrosegmenty, wyodrębniane w oparciu o ogólne kryteria opisowe - głównie demograficzne. II. Marketing ekspansywny Cel: zapewnienie systematycznego wzrostu przychodów ze sprzedaży i zysków przez: • zwiększanie penetracji rynku, • zdobywanie nowych rynków przez: – ekspansję geograficzną, – kreowanie rynków dodatkowych, – segmentację nabywców i plasowanie (pozycjonowanie) produktów; • wprowadzanie na rynek modernizowanych i nowych produktów (dywersyfikacja produktu). Marketing ekspansywny (c.d.) Formuła S – T – P gdzie: – S (segmenting) - podział tworzących dany rynek nabywców na względnie jednorodne grupy, – T (targeting) – wybór i wskazanie jako obiektu marketingowego oddziaływania tego segmentu rynku, który stwarza firmie największą szansę osiągnięcia przewagi konkurencyjnej, oraz
(…)
… układu
partnerskiego.
B. Rozwój technicznych możliwości
i instrumentów działania
• Rozwój technologii informacyjnej i
komunikacyjnej,
• Wzrastająca elastyczności nowoczesnych
systemów produkcyjnych.
Rozwój technicznych możliwości i
instrumentów działania
Marketing bezpośredni oparty na komputerowych bazach danych.
• Marketingowe bazy danych obejmują zespoły celowo
dobranych informacji zapisanych…
… jest
odzwierciedleniem opinii inwestorów na
temat zdolności menedżerów do tworzenia
długookresowych zysków przewyższających
koszt zaangażowanego kapitału.
• Zadaniem marketingu jest tworzenie i
wykorzystywanie aktywów marketingowych w
celu generowania przyszłych zysków o
dodatniej zaktualizowanej wartości netto.
• Marketing wartości jest procesem zarządczym
ukierunkowanym na maksymalizowanie
zwrotów dla właścicieli…
… i tworzenia nowej wartości z udziałem
indywidualnego klienta i dzielenia się korzyściami w ramach układu
partnerskiego.
B. Rozwój technicznych możliwości
i instrumentów działania
• Rozwój technologii informacyjnej i
komunikacyjnej,
• Wzrastająca elastyczności nowoczesnych
systemów produkcyjnych.
Rozwój technicznych możliwości i
instrumentów działania
Marketing bezpośredni oparty na komputerowych bazach…
… przekazywane przez firmy produkcyjne i
handlowe działające w pierwszej strefie.
Rozwój technicznych możliwości i
instrumentów działania
• Rozwój wyspecjalizowanej obsługi marketingu w zakresie
takich działań jak: badania rynku, reklama, promocja
sprzedaży, akwizycja, telemarketing i wiele innych, stwarza
nowe możliwości i uwarunkowania dla organizacji zarządzania
marketingiem.
• Organizacja ta w coraz…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)