W czasach nowożytnych- przeciwko władzy i religii

Nasza ocena:

3
Pobrań: 49
Wyświetleń: 805
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
W czasach nowożytnych- przeciwko władzy i religii - strona 1 W czasach nowożytnych- przeciwko władzy i religii - strona 2

Fragment notatki:


W czasach nowożytnych Przeciwko władzy i religii od czasów niemieckiej Caroliny wzrosła represja za przestępstwa przeciwko władzy i religii
1) zdrada stanu - groziła kara śmierci przez ćwiartowanie, stosowana tylko wobec mężczyzn (kobiety były topione)
2) wzniecenie buntu przeciwko władzy - kara śmierci przez ścięcie albo łagodniej: chłosta/wygnanie
surowa karalność przestępstw wymierzonych w ustrój państwa utrzyała się do XX wieku - jedynie kara śmierci została zastąpiona przez długotrwałe pozbawienie wolności
obowiązek ochrony religi przez władców absolutnych wynikała z tytułu dei gratia bluźnierstwo: 1) w średniowieczu groziła za to publiczna kara mutylacyjna w postaci ucięcia języka 2) Carolina dopuszcza nawet karanie karą śmierci (ale częściej karano chłostą) 3) Therasiana z 1768 groziła ucięciem języka i potem karą śmierci przez spalenie żywcem 4) dopiero kodeksy oświecenia - Józefina osłabiła penalizację tego przestępstwa, a kodeks francuski ją zupełnie wyłączył Przeciwko życiu i zdrowiu tendencja występująca w pokojach bożych i landfrydach do zwiększania ochrony prawnej zycia przez wprowadzenie kary publicznej za zabójstwo utrzymała się w czasach nowożytnych - represja karna została wzmocniona - w XVI wieku podstawową karą dla większości przestępstw stała się kara śmierci
Carolina rozróżniała morderstwo od zwykłego zabójstwo - za kryterium oddzielenia uznała nie skrytość działania sprawcy (jak wcześniej), ale jego rozmyślną złą wolą, czyli zamiar popełnienia morderstwa - zabójstwo - zapalczywość i gniew (kara śmierci przez ścięcie głową) - morderstwo - śmierć przez łamanie kołem lub zxaostrzenie kary - wleczenie skazańca końmi na miejsce stracenia i szarpania ciała rozżarzonymi szczypcami (łamanie kołem przejęło ALR)
z kolei przestępstwa uszkodzenia ciała zagrożone były w czasach nowożytnych karami publicznymi na zasadzie talionu - 'oko za oko, ząb za ząb' np. rosyjskie 'Sobornoje ulozenije' - odejdzie się od tego w XVIII pod wpływem kierunku humanitarnego np. Franciscana groziła za uszkodzenie ciałem - 5 letnim pozbawieniem wolności Przeciwko mieniu: kradzież cudzego mienia: 1) było przestępstwem, karanym zależnie od sposobu jego dokonania oraz wartości zagarniętego majatku - kradzież rzeczy drobnej - kara chłosty - kradzież przekraczająca określoną kwotę - kara śmierci przez powieszenia (Zwierciadło saskie - złodzieja trzeba wieszać) 2) Carlona natomiast rozróżniała kradzież tajną i jawną oraz kradzież z włamaniem lub użyciem broni - w pierwszym przypadku: gdy sprawca nie został złapany na gorącym uczynku, a wartość przedmiotu nie było znaczna (poniżej 5 guldenów) - kara pieniężna (x2 to co ukradł) a jeśli nie miałtakiej kwoty to był wtrącany do więzienia

(…)

… lat (a nawet można od tego odstąpić, jeśli ktoś to zrobił przez biedę)
Przeciwko dobrym obyczajom:
cudzołóstwo: 1) we wczesnym prawie rzymskim: tylko cudzołóstwo kobiet było karane -> żona mogła domagać się tylko rozwodu -> mąż w analogicznej sytuacji mógł zabić swoją żonę jeżeli ją przyłapał 2) Oktawian August: c. jako przestępstwo publiczne - w razie udowodnienia żonie zdrady - mąż musiał się rozwieść, bo inaczej byłby oskarżony o sutenerstwo - żona początkowo była wygnawana, a pod koniec pryncypatu kara śmierci 3) Justynian: do klasztoru i kary dla mężczyzn (wpływ chrześcijaństwa 4) prawo germańskie: także uznawalo cudzołóstwo za przestępstwo przypisane wyłącznie kobiecie - mąż jeżeli złapał żonę na gorącym uczynku mógł ją zabić 5) z czasem chrześcijaństwo dorpowadza do tego, że i mąż podlega karze -> ale była to kara lżejsza…
… w 533 jednak wydaje własne prawo: kastracja + oprowadzenie po ulicach miasta i wygnanie 3) prawo germańskie - pokuta kościelna i post -> wyjątek: władca Wizygotów w 650 kastracja na wzór Justyniana -> Karol Wielki żadnych kar, a pokuta i upomnienie kościelne 4) stanowisko kościoła z III soboru laterańskiego 1179 - ekskomunika -> duchowni - utrata stanowiska i osadzenie w klasztorze 5) kościół w XIII…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz