Dr. Beata Andrzejczak
Logistyka Międzynarodowa
Wykład VII – Uwarunkowania rozwoju logistyki
Uwarunkowania rozwoju logistyki można podzielić na kilka grup:
Uwarunkowania ekonomiczne:
Wzrost wartości strumieni handlu międzynarodowego
Redukcja barier handlowych
Homogenizacja potrzeb konsumentów w skali świata na skutek procesów globalizacji
Wzrost natężenia powiązań gospodarczych między podmiotami gospodarki światowej na skutek
globalizacji
Wzrost PKB
Rozwój globalnych sieci dostaw
Uwarunkowania polityczno-prawne:
Zaostrzanie przepisów dotyczących ochrony środowiska
Promowanie transportu kolejowego i morskiego jako alternatywy dla transportu samochodowego
Rozwój logistyki zwrotnej
Rozwój logistyki zielonej i ekologii w ogóle;
Zrównoważony rozwój – skupienie się na wzroście gospodarczym realizowanym przy zachowaniu
stabilności ekosystemu i zasobów energetycznych oraz innych zasobów naturalnych
Uwarunkowania socjologiczno – kulturowe:
Zwracanie uwagi na przestrzeganie praw pracowników i praw pracy, nie tylko w zakresie kodeksowym ale
i zwyczajowym
Przestrzeganie praw człowieka w krajach rozwijających się
Zbliżanie/ujednolicanie wzorców kulturowych w skali globu
Realokacja procesu produkcji (w całości lub etapami) z jednych państw do innych
Wzrost wymagań klientów w zakresie wygody, dostępności, szybkości i elastyczności dostaw
Terroryzm
Uwarunkowania technologiczne:
Automatyzacja procesów produkcji
Innowacje transportowe - transport kombinowany itp.
Możliwości stosowania alternatywnych dla drogowego rodzajów transportu
Zastosowanie nowoczesnych technologii w logistyce
Niematerialny przepływ dokumentów
Informatyzacja procesów w ramach łańcucha dostaw
Komunikacja elektroniczna między klientem i sprzedawcą
RFID
Uwarunkowania rynkowe:
Wzrost konkurencji między przedsiębiorstwami i innymi uczestnikami rynku
Wykorzystywanie logistyki jako źródła podnoszenia efektywności
Wzrost powszechności stosowania outsourcingu
Ułatwienia w przepływie dokumentów logistycznych
Obsługa klienta – stosowanie ECR; RCM; SCM
Konsolidacja dostawców usług logistycznych oraz łączenie usług logistycznych w pakiety
Współpraca dostawców usług logistycznych z dostawcami z innych dziedzin
Wzrost popytu na wysokiej jakości zindywidualizowane usługi logistyczne
Usługi kurierskie– koncepcja ostatniej mili (last mile’s) jest to bardzo dobra obsługa klienta na ostatnim
etapie dostaw – jest bardzo ważna dla branży online
Wdrażanie koncepcji które będą dotyczyły planowania i strategii rozwoju produktu
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)