Uszkodzenia nawierzchni drogowej-opracowanie

Nasza ocena:

3
Pobrań: 1078
Wyświetleń: 4802
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Uszkodzenia nawierzchni drogowej-opracowanie - strona 1 Uszkodzenia nawierzchni drogowej-opracowanie - strona 2 Uszkodzenia nawierzchni drogowej-opracowanie - strona 3

Fragment notatki:

Uszkodzenia nawierzchni drogowej 1.Uszkodzenia nawierzchni podatnej - trwałe i zanikające, usuwanie
USZKODZENIA NAWIERZCHNI PODATNEJ
Pod wpływem działania obciążeń zewnętrznych drogowe nawierzchnie bitumiczne ulegają uszkodzeniom. Rozróżniamy następujące rodzaje uszkodzeń nawierzchni [3]: deformacja trwała strukturalna, deformacja trwała lepkoplastyczna, spękania niskotemperaturowe, spękania niskotemperaturowe zmęczeniowe, spękania odbite, spękania zmęczeniowe, zniszczenia powierzchniowe. Poszczególne warstwy konstrukcji podlegają różnym rodzajom uszkodzeń [4]. Na rysunku 1 przedstawiono lokalizację uszkodzeń w konstrukcji nawierzchni drogowej. Podbudowa asfaltowa podlega głównie uszkodzeniom zmęczeniowym, a w niewielkim stopniu koleinowaniu. Warstwa wiążąca jest szczególnie narażona na deformacje trwałe, może również podlegać zniszczeniom niskotemperaturowym, natomiast inicjacja spękań zmęczeniowych w tej warstwie jest najmniej prawdopodobna. Z uwagi na swoje położenie, najbardziej narażoną na zniszczenia jest warstwa ścieralna. Wśród możliwych rodzajów uszkodzeń należy wymienić: pękanie niskotemperaturowe, koleinowanie, zmęczenie termiczne, zniszczenia od penetrującej wody oraz zniszczenia powierzchniowe. Zniszczenia powierzchniowe Zniszczenia powierzchniowe mogą polegać na wypadaniu pojedynczych ziaren nawierzchni lub też ubytkach samej mieszanki mineralno-asfaltowej. Przyczyną tego rodzaju może być segregacja kruszywa, niewłaściwe zagęszczenie i niewystarczająca adhezja asfaltu do kruszywa.
Uszkodzenia nawierzchni, a nawet jej zniszczenia powstają na skutek:
nadmiernych obciążeń - koła ciężkich pojazdów żłobią koleiny, przełamują nawierzchnię, wywołują spękania, salowania
osłabienia nośności podłoża lub podbudowy nawierzchni - grunty wrażliwe na zawilgocenie tracą nośność przy większej wilgotności, osiadają lub usuwają się pod obciążeniami
wysadzin - powodują pęknięcia nawierzchni i wykruszenia
niszczącego działania ruchu - koła pojazdów ścierają nawierzchnię, wyrywają z niej cząstki, przesuwają je
starzenie się nawierzchni - na skutek działania niszczącego czynników atmosferycznych (głównie mrozu i wody)
działanie soli - używanej do zwalczania gołoledzi
2. Spękania podłużne i poprzeczne - rozwój, usuwanie
Pęknięcia podłużne są to przebiegające prosto lub krzywoliniowo pojedyncze pęknięcia warstwy bitumicznej o kierunku równoległym lub ukośnym do osi jezdni, w tym również nieszczelne spojenia technologiczne.
Przyczyna powstania: - pionowe lub poziome ruchy nawierzchni pod warstwą ścieralną
- źle wykonane spoiny podłużne
Rozwój: pęknięcia poszerzają się, a ich krawędzie stopniowo się wykruszają


(…)

…, zwiększa opory ruchu pojazdów, zwiększa poślizg, a szczególnie akwaplanację (utrata przyczepności opony podczas jazdy po nawierzchni pokrytej wodą, spowodowana tworzeniem się warstwy wody między oponą a jezdnią).
14. Współczynnik tarcia w funkcji rodzaju i stanu nawierzchni
WSPÓŁCZYNNIK TARCIA
Polskie przepisy zawierające wymagania względem właściwości przeciwpoślizgowych nawierzchni drogowych.Opracowując nowe procedury oraz wartości progowe współczynnika tarcia należy pamiętać, że jedynymi urządzeniami do badania przyczepności (współczynnika tarcia nawierzchni) w Polsce są wdrożone przez IBDiM zestawy pomiarowe SRT-3.Współczynnik tarcia nawierzchni jest to stosunek siły tarcia rozwijanej między kołem pomiarowym a nawierzchnią drogi do wartości reakcji normalnej, w warunkach pełnej lub częściowej blokady koła pomiarowego. Pomiar współczynnika tarcia wykonywany jest na świecie z zastosowaniem różnych aparatów. Z założenia służą one do oceny tego samego zjawiska, jednak zróżnicowanie konstrukcyjne układów pomiarowych sprawia, że pomiarowi podlegają różne charakterystyki fizyczne. Tekstura opisuje geometrię nierówności warstwy jezdnej nawierzchni. Makroteksturę tworzą nierówności na powierzchni…
…, że największy wpływ na właściwości przeciwpoślizgowe mają: − rodzaj i stan techniczny nawierzchni, − prędkość ruchu pojazdu, − głębokość i stan rzeźby bieżnika opony, − głębokość filmu wodnego na powierzchni jezdni. Wartość współczynnika tarcia maleje wraz ze wzrostem prędkości ruchu pojazdu. Maleje również przy zwiększaniu ilości wody na nawierzchni. Na pogorszenie właściwości przeciwpoślizgowych mają równiez…
… stabilność mieszanki
- niedostateczne związanie warstw górnych ze sobą
Rozwój: Początkowo małe, z biegiem czasu i obciążenia powstają coraz większe fałdy
Naprawa:
- Frezowanie
- recykling na zimno na miejscu
- naprawa z użyciem geosyntetyku
6. Zapadnięcia - rozwój, usuwanie
Zapadnięcie - zagłębienie nawierzchni kształtu kolistego lub półkolistego
Przyczyny powstania:
- nierównomierne osiadanie gruntu…
… - podłużne odkształcenia powstałe wzdłuż śladów kół
Przyczyna powstania:
- niedostateczna stabilność masy bitumicznej
- niedostateczna nośność podbudowy lub podłoża
Rozwój: Głębokość koleiny powiększa się, nadmierne ugięcia powodują powstanie w koleinie spękań siatkowych o małych okach
Naprawa:
- powierzchniowe utrwalenie
- frezowanie częściowe
- frezowanie i przykrycie cienką warstwą na zimno/gorąco…
…. Nabój - rozwój i usuwanie
NABÓJ ŚNIEŻNY
Błoto pośniegowe - topniejący na drodze śnieg, często także wymieszany z piaskiem i środkami chemicznymi stosowanymi do obniżenia temperatury topnienia wody. Termin stosowany w opisie warunków panujących na drogach. Wymieniany jest jako jeden ze stanów opisu nawierzchni po opadach śniegu (nawierzchnia sucha, błoto pośniegowe, śnieg, woda) oraz jeden ze stanów…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz