To tylko jedna z 6 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
1. Definicja Nie ma jednej powszechnie uznawanej definicji Wg. Oskara Lange Wszystkie czynności związane bezpośrednio lub pośrednio (np. przy podziale produktów) z zaspokajaniem potrzeb ludzkich, ale niesłużące bezpośrednio do wytwarzania produktów nazywamy usługami. - jest to więc wszystko co służy zaspokajaniu potrzeb, ale nie jest działalnością produkcyjną Klasyfikacja usług w ramach WTO (tzw. Lista ilustracyjna) - 12 głównych kategorii usług oraz 155 podkategorii Usługi związane z działalnością przedsiębiorstw i wykonywaniem odpowiednich zawodów np. usługi prawnicze, księgowe, architektów, lekarzy, reklamowe, konsultingowe Usługi telekomunikacyjne i łączności np. kurierskie, pocztowe, telefoniczne Usługi budowlano-montażowe Usługi handlowe np. handel detaliczny, hurtowy, franchising
Usługi edukacyjne np. prowadzenie przedszkoli i szkół, edukacja zawodowa Usługi sprzyjające ochronie środowiska naturalnego np. usuwanie zanieczyszczeń Usługi finansowe np. ubezpieczenia, bankowe Usługi medyczne i socjalne np. szpitale
Usługi turystyczne i podróżnicze
Usługi wypoczynkowe, kulturalne i sportowe Usługi transportowe Pozostałe 2. Cechy usług Niematerialność - przez to nie mogą być oceniane przez nabywcę za pomocą zmysłów - nie można ich dotknąć ani zobaczyć, zwłaszcza przed zakupem Niejednolitość - cechy usługi są kształtowane przez usługodawcę i usługobiorcę w czasie świadczenia usługi z czego wynika duże zróżnicowanie efektu końcowego przeprowadzanej usługi oraz niemożność jej standaryzacji (ostateczne cechy są kształtowane w konfrontacji z nabywcą) Jednoczesność procesu świadczenia i konsumpcji - produkt usługowy nie może istnieć poza procesem jego produkcji - świadczenia (ale są wyjątki - np. wykorzystanie nośników) Nietrwałość usług - nie można ich składować i wytwarzać na zapas (bieżąca produkcja) - przy czym możliwe jest składowanie materialnych środków świadczenia usług np. narzędzi co pozwala na zwiększenie potencjału usługowego kiedy wzrasta na niego popyt
Brak możliwości nabycia usług na własność - usługi świadczone na czyjąś korzyść nie mogą się stać przedmiotem wtórnego obrotu Wysoki udział kapitału ludzkiego - niski udział kapitału rzeczowego w procesie produkcji (świadczenia) usług - usługi są świadczone przez ludzi, jakość usług zależy od kwalifikacji wykonującej je osoby, mniejsze znaczenie mają wykorzystywane przez tę osobę materiały Wysoka elastyczność popytu na usługi względem dochodów -
(…)
… (wg Światowej Organizacji Handlu)
Usługi transportowe - obejmują obsługę międzynarodowych obrotów towarowych oraz obsługę ruchu osobowego różnymi rodzajami transportu np. kolejowym, lotniczym, samochodowym, żeglugi śródlądowej i morskiej oraz tzw. transport przesyłowy
Usługi turystyczne - wszystkie społecznie użyteczne czynności służące zaspokojeniu potrzeb turystycznych materialnych…
… danej czynności, jedna osoba nie może też często wykonać każdej usługi w danym sektorze np. specjalizacje w medycynie
6) Globalizacja gospodarki światowej
- wzrasta zapotrzebowanie na wszelkiego rodzaju usługi będące przedmiotem obrotu międzynarodowego - turystyka, transport, przepływ informacji
- firmy usługowe chcąc zwiększyć rynki zbytu i zmniejszyć koszty produkcji rozpoczynają ekspansję na rynki…
… technologiami - zwiększa się wydajność usług związanych np. z bankowością, usługami finansowymi, telekomunikacją
- możliwe jest przeniesienia części usług do Internetu - rozwijają się usługi związane z 3 grupą
8) Prywatyzacja w sektorze usługowym - procesy deregulacji zmniejszające stopień ingerencji państwa
- usuwanie lub ograniczanie norm sterująco-regulacyjnych stanowionych przez państwo - liberalizacja…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)