To tylko jedna z 7 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Urządzenia podnośne
Wciągarki są urządzeniami stosowanymi do bezpośredniego przemieszczania ładunków lub jako elementy dźwignic złożonych - takich jak suwnice i żurawie. Ze względu na zastosowany napęd wyróżnia się wciągarki ręczne i o napędzie mechanicznym. Najpopularniejsze wciągarki ręczne to wciągarki kozłowe. Wciągarki o napędzie mechanicznym występują jako cierne (ze sprzęgłem ciernym) lub zębate, w których napęd z silnika na bęben linowy jest przekazywany za pomocą przekładni zębatej. Wciągarki zębate działają w sposób bardziej niezawodny i przez to lepiej nadają się do robót montażowych. Zazwyczaj są one nawrotne, co osiąga się, zmieniając kierunek obrotów silnika elektrycznego. Charakterystyczne dane wciągarek ręcznych i mechanicznych zestawiono w tablicy 10.6. Jeżeli wciągarki są używane do robót transportowych i montażowych, trzeba ustawić je na fundamencie w postaci stalowej lub drewnianej ramy i połączyć z fundamentem śrubami. Rama powinna być zabezpieczona przed przesunięciem się przez wbicie dwóch pali od strony przemieszczanego ciężaru (rys. 10.13). Stateczność całego układu zapewnia się, umieszczając w tylniej części ramy odpowiedniej wielkości balast. Jeżeli lina jest nawijana pod kątem do poziomu, należy również w przedniej części ramy ułożyć drugi balast. Wielkości obu balastów ustala się, stosując w obliczeniach współczynnik stateczności k = 2,0. Żurawie to rodzaj dźwignic najczęściej stosowanych do montażu. Można wyróżnić trzy podstawowe grupy żurawi:
— stałe - pracujące na jednym stanowisku (rys. 10.14a),
— przesuwne - przystosowane do zmiany stanowiska roboczego w wyniku przesuwania lub przetaczania (mogą być również przewożone środkami transportowymi),
— jezdniowe na podwoziu kołowym i gąsienicowe mogące samodzielnie zmieniać stanowiska; żurawie na podwoziu kołowym (specjalnym lub samochodowym) mogą być przystosowane do poruszania się po drogach bitych lub po szynach (rys. 10.14b); w tej grupie rozwiązaniem specjalnym są żurawie z wysięgnikiem teleskopowym, umożliwiającym pracę w ograniczonej przestrzeni (rys. 10.14c). Często są wykorzystywane w budownictwie żurawie wieżowe, których wysięgnik jest zamocowany na wieży (rys. 10.14d). Nowoczesne żurawie tego typu mogą pracować jako stałe
— montowane na nieruchomych podporach -lub przejezdne - na podwoziach kołowych albo (co u nas jest powszechne) poruszające się po torach. Żurawie wieżowe dzieli się na trzy grupy:
— torowe z wieżą obrotową; mogą to być urządzenia z regulacją wysięgu uzyskiwaną przez zmianę kąta pochylenia wysięgnika (rozwiązanie starsze) oraz o wysięgniku zawsze poziomym, gdzie zmianę wysięgu zapewnia poruszający się po wysięgniku specjalny wózek, zwany wodzakiem (rozwiązanie nowsze),
(…)
… rozmontowane i szybko przygotować do pracy na nowym placu budowy za pomocą specjalnych mechanizmów roboczych stanowiących część ich wyposażenia,
— uniwersalne - mogące pracować jako: torowe na szynach, stałe (wolno stojące na płycie fundamentowej lub kotwione do wznoszonej konstrukcji), wspinające się, opierane na stropach wznoszonego budynku; wieże żurawi uniwersalnych są zawsze nieobracalne…
… (kozłowe żurawie typu Derick),
— prostokąt o boku odpowiadającym długości torowiska żurawia, powiększony o dwa pół-okręgi i szerokości odpowiadającej podwojonej wielkości największego wysięgu żurawia (żurawie torowe),
— dowolna powierzchnia (np. żurawie samochodowe, jeżeli mogą poruszać się z ciężarem na haku).
Podstawowymi parametrami pracy żurawi budowlanych są:
— udźwig, tj. największa masa ładunku…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)