Urządzenia nawigacyjne - autopilot

Nasza ocena:

3
Pobrań: 203
Wyświetleń: 1806
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Urządzenia nawigacyjne - autopilot - strona 1 Urządzenia nawigacyjne - autopilot - strona 2 Urządzenia nawigacyjne - autopilot - strona 3

Fragment notatki:

Wstęp teoretyczny            Urządzenia regulacyjne z węzłem sumującym oraz z elementami do  wprowadzania   nastaw   przez   operatora   nazywa   się   autopilotem.  Wielkościami wejściowymi do autopilota są: kurs zadany, kurs rzeczywisty  oraz rzeczywiste położenie płetwy sterowej, natomiast wielkością wyjściową  –   elektryczny   sygnał   sterujący   członem   wykonawczym.   Autopiloty   są  urządzeniami współpracującymi z maszyną sterową, umożliwiają sterowanie  statku na określonym kursie lub samoczynnie prowadzą statek po określonej  trasie.         Autopilot składa się z urządzenia regulacyjnego z węzłem sumującym,  układów wejściowych służących wprowadzania danych oraz elementów do  wprowadzania nastaw przez operatora. Na skutek zakłóceń i lub niesymetrii  hydrodynamicznej śruby napędowej lub kadłuba, w autopilocie występuje  uchyb   kursowy,   który   jest   określany   w   węźle   sumującym.   Urządzenie  regulacyjne   wytworzy   odpowiedni   sygnał   sterujący,   który   w   członie  wykonawczym spowoduje wychylenie steru o kąt różny od 0. Wartość tego  kąta   powinna   być   na   tyle   duża   aby   sprowadzić   uchyb   kursu   równy   0.  Wewnętrzne   sprzężenie   zwrotne   przekazuje   sygnał   rzeczywistego   kąta  wychylenia steru do regulatora i spełnia funkcję pomocniczą, tzn. zwiększa  stabilność  układu i ogranicza ilość włączeń maszyny sterowej. Natomiast  główne ujemne sprzężenie zwrotne jest realizowane przez człon pomiarowy  –   kompas   żyroskopowy,   który   przez   węzeł   sumujący   przekazuje   do  autopilota kurs rzeczywisty statku. Autopilot dysponuje czterema sposobami  sterowania:   ręcznym   nadążnym,   samoczynnym   (automatycznym),  rezerwowym   –   przyciskowym   oraz   awaryjnym   (beznapięciowym).   Do  nastawialnych parametrami autopilota są: wychylenie, tłumienie, czułość i  ograniczenie wychylenia. Przebieg ćwiczenia            Po zapoznaniu się ze stanowiskiem pomiarowym spisaliśmy dane z  tabliczki znamionowej, które umieszczone są na stronie tytułowej. Następnie  zajęliśmy się pomiarami czasu ustalania się zadanego położenia steru przy  różnych   sposobach   i   parametrach   pracy     autopilota   oraz   przy   różnych  wartościach   odchylenia   kursu.   W   trakcie   wykonywania   ćwiczenia  zapoznaliśmy   się   również   z   budową   i   właściwościami   eksploatacyjnymi  autopilota TS-2B/A. Wyniki pomiarów zamieściliśmy w otrzymanej tabeli.

(…)


dostarczającym dane dotyczące kursu rzeczywistego statku,
- elektryczne lub elektrohydrauliczne urządzenie sterowe – po
porównaniu kursów autopilot powoduje wychylenie steru w
odpowiednią stronę, w celu uzyskania zbieżności kursu
rzeczywistego z kursem zadanym,
- komputer nawigacyjny – w takim układzie można realizować tzw.
sterowanie programowane, pozwalające nawigatorom obserwować
zmiany kursu rzeczywistego…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz