To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Urządzenia bezpieczeństwa
Uwzględniwszy ścisłe przystosowanie przekrojów tuneli do skrajni taboru musimy rozważyć bezpieczeństwo ludzi przebywających w tunelu w związku z jego utrzymaniem (obsługa, brygady remontowe) lub w sytuacjach awaryjnych (akcje ratownicze, ewakuacja pasażerów i użytkowników pojazdów). W tunelach kolejowych o długości przekraczającej 100 m wykonuje się nisze przeznaczone do schronienia się ludzi przed nadjeżdżającym pociągiem. Wymiary niszy: szerokość 1-2 m, głębokość 0,6-1 mi wysokość 2-2,2 m, a ich rozmieszczenie - co 25 m po obu stronach na przemian, a więc co 50 m po jednej stronie tunelu (rys. 3.30). Nisze powinny być oznaczone białym kolorem, oświetlone i wyposażone w sygnalizację i środki łączności. W niszach nie wolno składować materiałów i sprzętu. W tunelach samochodowych miejscem schronienia ludzi przed nadjeżdżającym pojazdem są chodniki bezpieczeństwa ruchu, Z tego względu szerokość chodników musi wynosić nie mniej niż 75 cm, jeśli tylko usuwamy się przed pojazdem, a co najmniej 125 cm, jeśli przechodzimy wzdłuż tunelu. Poruszanie się po chodnikach o mniejszej szerokości jest możliwe, jeśli chodnik ogranicza barierka o wysokości 80 cm. Chodniki bezpieczeństwa nie mogą służyć do normalnego, powszechnego przejścia ludzi, ponieważ nie pozwalają na to warunki wentylacji stawiane przejściom podziemnym i tunelom samochodowym. Przejścia dla pieszych muszą być odizolowane od spalin wydzielanych przez pojazdy.
W długich tunelach kolejowych i samochodowych, w odstępach 300-500 m, wykonuje się komory o wymiarach: szerokość 4-6 m, głębokość 2,5-4,0 m i wysokość 2,5-3,0 m. Komory służą do magazynowania drobnych materiałów związanych z utrzymaniem nawierzchni i budowli oraz podręczne narzędzia lub urządzenia kontrolno-na-prawcze. W tunelach bardzo długich, w odstępach co 3-4 km, wykonuje się specjalne komory o dużych wymiarach: szerokość 4-6 m, głębokość do 8 m i wysokość 2,5-3,5 m. Komory te są przystosowane do odpowiednich programów - magazynowania materiałów budowlanych czy drogowych, składowania urządzeń i transportu podręcznego, organizowania warsztatów naprawczych (rys. 331). Komory muszą być wyposażone w niezbędne instalacje i urządzenia alarmowe, łączności, przeciwpożarowe, a także spełniać właściwe wanmki bezpieczeństwa i higieny pracy. Eurotunele pod Kanałem La Manche wyposażone są w dodatkowy tunel przeznaczony do ich obsługi. Jest on połączony z tunelami głównymi odpowiednio rozmieszczonymi pcprzeczmcami umożliwiającymi łatwy do nich dostęp, ich bieżący nadzór. Bardzo duże obiekty podziemne o znaczeniu strategicznym podlegają specjalnym zabezpieczeniom, zwłaszcza na czas wojny bądź przed akcjami terrorystycznymi. Są to specjalne hermetyczne zamknięcia wlotów i wylotów budowli, własne zasilanie energetyczne, ujęcia wody, oczyszczalnie itp.
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)