To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Tunele samochodowe
Tunele samochodowe. Mniej jednoznacznie jest określona skrajnia tuneli drogowych. Jest ona na ogół dowiązywana do poboczy jezdni, najczęściej chodników, które ograniczają niebezpieczne zbliżenie się taboru samochodowego, zwłaszcza ciężarowego do ścian tunelu. Dwustronne chodniki tuneli samochodowych są więc urządzeniami zapewniającymi bezpieczeństwo ruchu pojazdów. Ich minimalna szerokość wynika w tym przypadku z wymagań skrajni budowlanej i skrajni taboru. Praktycznie jest określana z warunków bezpieczeństwa obsługi tunelu i dodatkowego poszerzenia skrajni budowlanej w granicach 20 cm, w celu uzyskania luzu umożliwiającego remont obiektu. Podstawowa skrajnia tunelu samochodowego zależy od liczby pasów drogowych, których szerokość powinna wynosić 3,5 m. Najmniejsza dopuszczalna liczba pasów drogowych - to co najmniej dwa pasy, które umożliwią zachowanie ciągłości ruchu w przypadku awarii pojazdu blokującego jeden pas. Minimalna wysokość skrajni samochodowej musi wynosić 4,5 m nad jezdnią a 2,2 m nad chodnikiem (rys. 3.21). W tunelach samochodowych bardzo często występuje potrzeba wykonywania kanałów wentylacyjnych, które nie mieszczą się nad skrajnią, pod nią lub po obu jej stronach, co umożliwia lepiej ukształtować wewnętrzny obrys tunelu. Ma to szczególne znaczenie dla wielopasmowej jezdni, ponieważ skrajnia przyjmuje wówczas niekorzystny, spłaszczony kształt. W tunelach wykonanych w łuku stosuje się poszerzenie skrajni w celu zachowania widoczności na całej drodze hamowania pojazdów. Na terenach miejskich i podmiejskich szczególnym przypadkiem ruchu drogowego jest ruch tramwajowy, np. w podziemnych skrzyżowaniach ulic. Ze względu na pantograf skrajnia tramwajowa jest szczególnie niekorzystna i wymaga znacznego lokalnego podwyższenia skrajni drogowej, ulicznej. W sprzyjających warunkach korzystne jest rozdzielenie ruchu tramwajowego i samochodowego budując oddzielne tunele przystosowane do odpowiednich skrajni.
(…)
…
Tunele samochodowe
Tunele samochodowe. Mniej jednoznacznie jest określona skrajnia tuneli drogowych. Jest ona na ogół dowiązywana do poboczy jezdni, najczęściej chodników, które ograniczają niebezpieczne zbliżenie się taboru samochodowego, zwłaszcza ciężarowego do ścian tunelu. Dwustronne chodniki tuneli samochodowych są więc urządzeniami zapewniającymi bezpieczeństwo ruchu pojazdów…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)