To tylko jedna z 3 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Pomost drogowy
Na pomost mchu drogowego składają się pasy mchu samochodowego. Szerokość pojedynczego pasa mchu zależy od klasy drogi (patrz skrajnie mchu), a liczba pasów mchu zależy od wymaganej przepustowości obiektu. Dodatkowo na obiekcie, w zależności od klasy drogi, mogą znaleźć się pasy awaryjne oraz pasy bezpieczeństwa. Jeśli dodatkowo na obiekcie przewidziano ruch pieszych, to należy uwzględnić odpowiednią liczbą pasów mchu pieszych. Całkowita szerokość pomostu mostu drogowego j est równa sumie szerokości pasów mchu, pasów awaryjnych i pasów bezpieczeństwa, szerokości chodników, przestrzeni zajmowanych przez bariery i balustrady, a także przestrzeni potrzebnej na zamocowanie urządzeń dodatkowych (np. słupów oświetleniowych) oraz na ukształtowanie belki podporęczowej. Ustalając szerokość pomostu należy pamiętać również o zachowaniu minimalnej odległości pasów mchu od konstrukcji, barier czy innych elementów niekonstrukcyjnych. Całkowita szerokość obiektu powinna w zasadzie odpowiadać szerokości drogi na dojazdach. Warunek ten nie musi być spełniony jedynie w przypadku długich obiektów (patrz skrajnie mchu).
Przepustowość mostu nie może być mniejsza od przepustowości drogi (ulicy), w ciągu której znajduje się obiekt. W przypadku dużych mostów należy przewidzieć ewentualne zwiększenie intensywności ruchu i zaprojektować obiekt o większej przepustowości od aktualnie wymaganej. Również w przypadku obiektów zlokalizowanych w pobliżu węzłów przepustowość obiektu musi uwzględniać zwiększenie natężenia mchu.
Ze względu bezpieczeństwa ruchu nawierzchnia na moście powinna być taka sama jak na drodze, a przynajmniej mieć nie gorsze parametry trakcyjne (gładkość, przyczepność kół itp.). Na pomoście należy wykonać nawierzchnię, która będzie odpowiednio trwała, dobrze odprowadzała wodę i dawała dobre warunki mchu.
W celu prawidłowego odwodnienia pomostu mostu drogowego należy tak go ukształtować, aby:
- osie odwodnienia były przeprowadzone zgodnie z pochyleniem podłużnym jezdni i znajdowały się poza jezdnią przy krawężnikach w odległości nie mniejszej niż 0,2 m; osie odwodnienia mogą być stosowane również w pasie awaryjnym lub w utwardzonym poboczu, a wyjątkowo w opasce,
- osie odwodnienia były umieszczone:
- z obu stron jezdni o kształcie daszkowym,
- przy krawężniku usytuowanym w dolnej części jezdni z pochyleniem jednostronnym,
- w osi podłużnej kładek dla pieszych z dwustronnym pochyleniem poprzecznym skierowanym do osi.
Wpusty należy umieszczać poza jezdnią, wyjątkowo w obrębie pasów awaryjnych i utwardzonych poboczy lub opasek.
Pochylenie poprzeczne jezdni powinno być daszkowe na jezdniach dwukierunkowych (na prostych i łukach nie wymagających przechyłki), a w przypadku dróg dwujezdniowych lub na łukach wymagających przechyłki - jednostronne. Pochylenie poprzeczne jezdni na obiekcie w ciągu drogi na odcinku prostym nie powinno być mniejsze niż 2%, jednak ze względu na lepsze odprowadzenie wody zaleca się przyjmować pochylenie 2,5%, a w przypadku gdy nawierzchnia wykonana jest z kostki kamiennej - nawet od 3 do 3,5%. Pochylenie poprzeczne chodników powinno wynosić min 3%, gdy liczba pasów ruchu pieszego jest nie większa niż 2 i nie mniej niż 3,5%), gdy liczba pasów ruchu jest większa od 2. Chodniki dla obsługi powinny mieć minimalny spadek poprzeczny równy 4%.
(…)
… się poza jezdnią przy krawężnikach w odległości nie mniejszej niż 0,2 m; osie odwodnienia mogą być stosowane również w pasie awaryjnym lub w utwardzonym poboczu, a wyjątkowo w opasce,
- osie odwodnienia były umieszczone:
- z obu stron jezdni o kształcie daszkowym,
- przy krawężniku usytuowanym w dolnej części jezdni z pochyleniem jednostronnym,
- w osi podłużnej kładek dla pieszych z dwustronnym pochyleniem…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)