Pomost drogowy - wykład

Nasza ocena:

3
Pobrań: 161
Wyświetleń: 1442
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Pomost drogowy - wykład - strona 1 Pomost drogowy - wykład - strona 2 Pomost drogowy - wykład - strona 3

Fragment notatki:

Pomost drogowy
Na pomost mchu drogowego składają się pasy mchu samochodowego. Szerokość pojedynczego pasa mchu zależy od klasy drogi (patrz skrajnie mchu), a liczba pasów mchu zależy od wymaganej przepustowości obiektu. Dodatkowo na obiekcie, w zależ­ności od klasy drogi, mogą znaleźć się pasy awaryjne oraz pasy bezpieczeństwa. Jeśli dodatkowo na obiekcie przewidziano ruch pieszych, to należy uwzględnić odpowied­nią liczbą pasów mchu pieszych. Całkowita szerokość pomostu mostu drogowego j est równa sumie szerokości pasów mchu, pasów awaryjnych i pasów bezpieczeństwa, szerokości chodników, przestrzeni zajmowanych przez bariery i balustrady, a także przestrzeni potrzebnej na zamocowanie urządzeń dodatkowych (np. słupów oświetle­niowych) oraz na ukształtowanie belki podporęczowej. Ustalając szerokość pomostu należy pamiętać również o zachowaniu minimalnej odległości pasów mchu od kon­strukcji, barier czy innych elementów niekonstrukcyjnych. Całkowita szerokość obiektu powinna w zasadzie odpowiadać szerokości drogi na dojazdach. Warunek ten nie musi być spełniony jedynie w przypadku długich obiektów (patrz skrajnie mchu).
Przepustowość mostu nie może być mniejsza od przepustowości drogi (ulicy), w ciągu której znajduje się obiekt. W przypadku dużych mostów należy przewi­dzieć ewentualne zwiększenie intensywności ruchu i zaprojektować obiekt o więk­szej przepustowości od aktualnie wymaganej. Również w przypadku obiektów zlo­kalizowanych w pobliżu węzłów przepustowość obiektu musi uwzględniać zwięk­szenie natężenia mchu.
Ze względu bezpieczeństwa ruchu nawierzchnia na moście powinna być taka sama jak na drodze, a przynajmniej mieć nie gorsze parametry trakcyjne (gładkość, przyczepność kół itp.). Na pomoście należy wykonać nawierzchnię, która będzie odpowiednio trwała, dobrze odprowadzała wodę i dawała dobre warunki mchu.
W celu prawidłowego odwodnienia pomostu mostu drogowego należy tak go ukształtować, aby:
- osie odwodnienia były przeprowadzone zgodnie z pochyleniem podłużnym jezd­ni i znajdowały się poza jezdnią przy krawężnikach w odległości nie mniejszej niż 0,2 m; osie odwodnienia mogą być stosowane również w pasie awaryjnym lub w utwardzonym poboczu, a wyjątkowo w opasce,
- osie odwodnienia były umieszczone:
- z obu stron jezdni o kształcie daszkowym,
- przy krawężniku usytuowanym w dolnej części jezdni z pochyleniem jedno­stronnym,
- w osi podłużnej kładek dla pieszych z dwustronnym pochyleniem poprzecz­nym skierowanym do osi.
Wpusty należy umieszczać poza jezdnią, wyjątkowo w obrębie pasów awaryj­nych i utwardzonych poboczy lub opasek.
Pochylenie poprzeczne jezdni powinno być daszkowe na jezdniach dwukie­runkowych (na prostych i łukach nie wymagających przechyłki), a w przypadku dróg dwujezdniowych lub na łukach wymagających przechyłki - jednostronne. Po­chylenie poprzeczne jezdni na obiekcie w ciągu drogi na odcinku prostym nie po­winno być mniejsze niż 2%, jednak ze względu na lepsze odprowadzenie wody za­leca się przyjmować pochylenie 2,5%, a w przypadku gdy nawierzchnia wykonana jest z kostki kamiennej - nawet od 3 do 3,5%. Pochylenie poprzeczne chodników powinno wynosić min 3%, gdy liczba pasów ruchu pieszego jest nie większa niż 2 i nie mniej niż 3,5%), gdy liczba pasów ruchu jest większa od 2. Chodniki dla obsługi powinny mieć minimalny spadek poprzeczny równy 4%.

(…)

… się poza jezdnią przy krawężnikach w odległości nie mniejszej niż 0,2 m; osie odwodnienia mogą być stosowane również w pasie awaryjnym lub w utwardzonym poboczu, a wyjątkowo w opasce,
- osie odwodnienia były umieszczone:
- z obu stron jezdni o kształcie daszkowym,
- przy krawężniku usytuowanym w dolnej części jezdni z pochyleniem jedno­stronnym,
- w osi podłużnej kładek dla pieszych z dwustronnym pochyleniem…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz