To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Skrajnie ruchu pieszego i rowerowego
Skrajnia ruchu pieszego i rowerowego ma kształt prostokąta (rys. 4.14). Wysokość skrajni nad chodnikiem lub ścieżka rowerową powinna być nie mniejsza niż 2,50 m, a wypadku ich przebudowy albo remontu może być zmniejszona do 2,20 m.
Szerokość chodnika nie powinna być mniejsza od 1,5 m (dopuszcza się wyjątkowe zmniejszenie szerokości chodnika do 1,0 m, jeśli przeznaczony jest on wyłącznie do ruchu pieszych). Jeśli chodnik usytuowany jest bezpośrednio przyjezdni lub przy pasie postojowym, to wliczając opaską bezpieczeństwa, minimalna szerokość chodnika nie powinna być mniejsza niż 2,0 m (efektywna szerokość chodnika 1,5 m + opaska bezpieczeństwa 0,5 m), a w przypadku przebudowy albo remontu drogi dopuszcza się miejscowe zmniejszenie szerokości chodnika do 1,25 m, jeżeli jest on przeznaczony wyłącznie do ruchu pieszych. Do szerokości chodnika nie zalicza się przestrzeni potrzebnej na umieszczenie znaków drogowych, tablic informacyjnych itp.
Standardowa opaska bezpieczeństwa szerokości 0,5 m powinna być poszerzona, jeśli chodnik jest usytuowany przy ulicy klasy S, GP lub G. W tych przypadkach chodnik powinien być oddzielony od krawędzi jezdni pasem szerokości:
10,0 m - dla ulic klasy S, 5,0 m - dla ulic klasy GP, 3,5 m - dla ulic klasy G.
W wyjątkowych przypadkach oraz przy przebudowie albo remoncie ulic, dopuszczalne jest usytuowania chodnika bezpośrednio przy jezdni, przy czym dla ulic klasy S i GP pod warunkiem zastosowania ogrodzenia oddzielającego chodnik od jezdni lub innych urządzeń zapewniających bezpieczeństwo ruchu. Jakkolwiek przepisy tego wyraźnie nie mówią, podobną zasadę należy stosować dla chodników usytuowanych na obiektach w ciągu wymienionych klas.
Szerokość ścieżki rowerowej:
- jednokierunkowej, powinna wynosić nie mniej niż 1,5 m,
- dwukierunkowej, powinna wynosić nie mniej niż 2,0 m,
- z której mogą korzystać piesi, powinna wynosić nie mniej niż 2,5 m.
Zasady ustalania odległości od krawędzi jezdni (opaski bezpieczeństwa) ścieżek rowerowych są takie same jak dla chodników.
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)