To tylko jedna z 3 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Ukształtowanie trasy przejścia mostowego w planie i profilu
Niweleta na moście w swoim ogólnym kształcie musi odpowiadać niwelecie trasy komunikacyjnej (drogi kołowej linii tramwajowej czy linii kolejowej). Niedopuszczalne jest projektowanie trasy komunikacyjnej na obiekcie o innych parametrach niż poza obiektem. Ewentualne odstępstwa mogą dotyczyć obiektów remontowanych czy przebudowywanych. Wymagania dotyczące maksymalnych pochyleń, maksymalnej długości odcinków o danym pochyleniu, promieni łuków, ograniczeń wynikających z wymaganej widoczności itp., zależą od kategorii drogi. Istotny wpływ na stawiane wymagania ma prędkość projektowa trasy komunikacyjnej. Podają je odpowiednie przepisy projektowania tras komunikacyjnych (dróg kołowych, linii kolejowych, linii tramwajowych). Prędkości projektowe odpowiadające poszczególnym klasom dróg podano w tablicy 4.15.
Poza wymaganiami wynikającymi z bezpieczeństwa i komfortu przejazdu, trasa komunikacyjna musi być tak ukształtowana, by zapewnione było jej prawidłowe odwodnienie. Z tego względu nie można projektować przejść mostowych w poziomie. Minimalne pochylenie podłużne jezdni na moście powinno wynosić 0,5% (za wyjątkiem odcinków w obrębie wierzchołków krzywych wypukłych, gdzie dopuszcza się mniejsze pochylenie). Wtedy jednak dodatkowo w przekroju poprzecznym należy zaprojektować ścieki przy krawężnikowe (rys. 4.23), które powinny mieć szerokość nie mniejszą niż 15 cm i zagłębienie poniżej poziomu nawierzchni przy ścieku od 1 do 5 cm oraz pochylenie podłużne nie mniejsze niż 1%. Maksymalne pochylenie podłużne niwelety na obiekcie nie powinno w zasadzie przekraczać 4%.
Specyficzne problemy sprawia projektowanie wiaduktów drogowych, na skrzyżowaniach dróg leżących w jednym poziomie. W celu obniżenia kosztów budowy dojazdów projektuje się z reguły krótkie podjazdy, o maksymalnie dopuszczalnym pochyleniu podłużnym, lokalizując na obiekcie wierzchołek łuku pionowego o stosunkowo dużym promieniu. Efektem tego są bardzo małe pochylenia niwelety na obiekcie (rys. 4.24), skutecznie utrudniające odwodnienie. W związku z tym zachodzi konieczność specjalnego kształtowania obiektu w przekroju poprzecznym i projektowania ścieków przykrawężnikowych oraz bardzo gęstej lokalizacji wpustów. Ponadto ze względu na poprawne odwodnienie należy unikać projektowania na obiektach krzywych wklęsłych oraz wklęsłych załamań niwelety. Poza tym naj niższy punkt krzywej wklęsłej niwelety jezdni powinien znaleźć się w odległości nie mniejszej niż 20 m od końca obiektu, za którym uznaje się początek nasypu drogowego.
Ze względów konstrukcyjnych należy unikać projektowania przejść mostowych położonych na łukach poziomych czy krzywych przejściowych. Lokalizowanie obiek tów inżynierskich na łukach poziomych, poza komplikacjami wykonawczymi może wymagać niekiedy projektowania obiektów szerszych, niż by to wynikało z prostego zestawienia skrajni.
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)