To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Lokalizacja i kształtowanie trasy przejścia mostowego
Przejście mostowe, jako element trasy komunikacyjnej, zarówno co do lokalizacji jak i kształtu musi być zawsze podporządkowane trasie komunikacyjnej, w ciągu której się znajduje. Jeśli w przypadku małego obiektu inżynierskiego, zarówno jego lokalizacja jak ukształtowanie są całkowicie podporządkowane uwarunkowaniom wynikającym z optymalizacji trasy komunikacyjnej (funkcjonalnej i ekonomicznej), to w przypadku dużego obiektu bardzo często przebieg trasy komunikacyjnej dostosowuje się do optymalnego usytuowania obiektu. Optymalizując przebieg trasy komu nikacyjnej należy brać pod uwagę nie tylko koszty bezpośrednie potrzebne do realizacji przedsięwzięcia, ale również koszty wynikające z jej eksploatacji (koszty przewozu i koszty utrzymania). Jeśli kryteria wynikające z minimalizacji kosztów przewozu są podobne w różnych wariantach przebiegu trasy, to o wyborze miejsca lokalizacji decydują koszty budowy. Szacując koszty budowy nie należy zapominać o kosztach zajętych gruntów oraz o trudnych do uchwycenia kosztach społecznych.
Przy projektowaniu obiektów mostowych obowiązuje generalna zasada, żeprze-krój^bijktu powinien by^dentyczny j ak,przejq:Qj Jrąsy jiadojazdacjŁ Złamanie tej zasady dopuszcza się jedynie w przypadku projektowania dużych obiektów inżynierskich. Jeśli w ciągu trasy komunikacyjnej występują niewielkie obiekty, wtedy ich ukształtowanie prawie w całości podporządkowuje się najbardziej optymalnemu przebiegowi trasy komunikacyjnej. Nie mniej zawsze należy dążyć do tego, by obiekt inżynierski był jak najkrótszy i o jak najmniej skomplikowanej geometrii w planie i profilu. Ma to zasadniczy wpływ na koszty budowy, warunki wykonania a niekiedy bardzo często również na szeroko rozumiane koszty eksploatacji i utrzymania. Niebagatelną rolę w projektowaniu trasy komunikacyjnej może również odgrywać dylemat: czy budować obiekt mostowy czy zastąpić go nasypem. Mogą mieć na to wpływ wymogi komunikacyjne, hydrologiczne, ekonomiczne a także ekologiczne (np. wyraźna ingerencja nasypu, zwłaszcza wysokiego, w możliwości przewietrzania terenu czy migrację zwierząt). Istotnym czynnikiem, mającym wpływ na podjęcie decyzji: czy budować nasyp czy estakadę ma wpływ powierzchni zajętego terenu pod budowę, możliwości jego zajęcia (np. na terenach mocno zurbanizowanych) oraz koszty wykupu. Istotnym parametrem mającym wpływ na zapotrzebowanie terenu pod nasyp jest jego wysokość. Im wyższy nasyp, tym większe jest zapotrzebowanie terenu. Dlatego bardzo często, o tym czy należy budować nasyp czy estakadę, decyduje wysokość wyniesienia niwelety nad poziom terenu. W analizie ekonomicznej poza kosztami bezpośrednimi związanymi z wykupem gruntów oraz kosztami budowy (alternatywnie nasypu czy estakady), należy brać pod uwagę również koszty utrzymania, które są inne w odniesieniu do nasypu a inne obiektu mostowego. Innym istotnym kryterium branym pod uwagę przy podejmowaniu decyzji są względy ekologiczne. Niekiedy pomimo, że z punktu widzenia komunikacyjnego, a także ekonomicznego najbardziej racjonalny byłby nasyp, wymogi ekologiczne narzucają budowę estakady.
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)