To tylko jedna z 3 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Wykład 1
Marketing (market- ang.) + ing - próbowano znaleźć odpowiednik ale nie udało się
UKŁAD RYNKOWY
Polityka sprzedaży, Polityka zakupu,
Konkurencja, współpraca kooperacja, opinia, naśladownictwo
Zapytać potencjalnego odbiorcę czego potrzebuje (cena, gdzie, w jakiej formie), trzeba konsumenta
poinformować, by wybrał ten produkt, zachęcić. Państwo wpływa - pośrednio działa na podmioty
funkcjonujące na rynku ze strony popytu i podaży.
Koncepcja marketingu ma charakter historyczny. Przyczyny powstania i rozwoju:
rozwój asortymentu towarowego
podnoszenie się warunków bytowych ludności
rozwój konkurencji
zmiany elementów należących do otoczenia przedsiębiorstwa
rozszerzenie się zasięgu terytorialnego rynku
procesy integracji powodujące rozwój instytucji rynkowych
możliwość wykorzystywania marketingu przez instytucje pozagospodarcze
Początki marketingu związane są z pierwszymi latami XX wieku. Układ ten był prymitywny.
Wyprodukować i sprzedać to główne założenia. Taka filozofia była spowodowana nienadążaniem produkcji ilościowej za rosnącymi potrzebami odbiorców. Potrzeby nabywców mogły być ujawniane w bezpośrednich kontaktach kupujących ze sprzedającymi. Rewolucja przemysłowa - taśmowa technologia produkcji umożliwiła produkcję masową. Zaczęły powstawać nadwyżki, ceny jednostkowe produkcji obniżały się, rozszerzały się rynki zbytu, rozwijał się rynek. Odbiorcy stawali się coraz bardziej anonimowi dla przedsiębiorców. Zaczęto inaczej podchodzić do rynku.
Pierwsze oznaki zmiany zachowań producentów i konsumentów - w latach 30. XX wieku. Po drugiej wojnie światowej - początek marketingu współczesnego, najpierw w USA a potem Europa.
Marketing współczesny = dynamiczny, aktywny
Marketing tradycyjny = bierny
Konfrontacja market. tradycyjnego i współczesnego:
1. Market. tradycyjny koncentrował uwagę na potrzebach sprzedawcy a market. Współczesny na potrzebach nabywcy (orientacja na produkcję - na klienta)
2. w market. tradycyjnym środki prowadzące do realizacji celu działania przedsiębiorstwa dotyczyły wyłącznie sprzedaży i oddziaływań na odbiorcę, a w market. współczesnym ilość wykorzystywanych środków jest większa i są one wykorzystywane w sposób zintegrowany
3. w market. tradycyjnym sprzedawca zabiegał o to, aby produkt zamienić na rynku w pieniądz, a w market. współczesnym przedsiębiorca również dąży do zrealizowania produkcji, ale poprzez jak najlepsze zaspokojenie potrzeb odbiorcy
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)