To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Uczenie się Nieobserwowalny proces prowadzący do modyfikacji zachowania jednostki na bazie indywidualnego doświadczenia dzięki zdolności do przechowywania śladów osobistych doświadczeń. Zmiany zachowania:
muszą być względnie trwałe;
nie mogą być związane z dojrzewaniem organizmu ani z procesami zachodzącymi w receptorach i efektorach Warunkowanie klasyczne Podstawa - odruchbezwarunkowy - wrodzona reakcja organizmu na bodziec biologicznie
nieobojętny
BB—*RB BB - bodziec bezwarunkowy, wywołujący określoną reakcję bez uczenia się, w sposób wrod::ony. RB - reakcja oezwarunkowa - reakcja odruchowa wywołana przez bodziec bez uczenia się.
Istota - kojarzenie bodźców BW+BB BW - bodziec pierwotnie obojętny, który zaczyna wywoływać reakcję po skojarzeniu z BB
Efekt - warunkowanie sygnału ■ i Warunkowanie instrumentalne
Proces w którym reakcja. reakcja sprawcza staje się mniej lub bardziej prawdopodobna w zależności od konsekwencji. Zachowanie sprawcze - bardziej złożone, spontanicznie emitowane przez organizm, ich
następstwa mogą : być obojętne;
nasilać reakcję lub z większać jej prawdopodobieństwo;
osłabiać reakcję lub zmniejszać jej prawdopodobieństwo.
Uczenie się przez wgląd Wgląd - zrozumienie istoty problemu, zazwyczaj nagłe i związane ze zmianą jego struktury.
Osiągnięcie wglądu zależy od sytuacji problemowej.
Rozwiązanie problemu osiągnięte przez wgląd może być z łatwością powtarzane.
Można je zastosować w innych, podobnych sytuacjach.
Wgląd zależy od doświadczenia, nie jest zdolnością wrodzoną.
Krzywe uczenia się ilustrują przebieg nabywania nawyków i umiejętności psychomotorycznych oraz mechanicznego zapamiętywania
Esowata (klasyczna) krzywa uczenia się Krzywa malejących przyrostów Krzywa schodkowa
8
8
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)