To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Formy uczenia się wg Altmana. Elementarne (warunkowanie klasyczne, instrumentalne) i złożone formy uczenia się. Formy uczenia się wg Altmana:
zachowanie o sztywnym programie nie ulegające modyfikacjom pod wpływem nowych doświadczeń np. oddychanie
zachowanie o dającym się częściowo modyfikować programie, zawierającym komponenty wrodzone do realizacji, w których niezbędny jest udział doświadczeń np. habituacja, reakcja piętna
zachowania programowane przez uczenie się w kontakcie ze środowiskiem, kształtowane w wyniku indywidualnych doświadczeń, elastyczne, możliwe do zmian.
BIOFEEDBACK (biologiczne sprzężenie zwrotne) technika autoregulacji za pomocą której jednostka uzyskuje podlegającą woli kontrolę nad nieświadomymi procesami biologicznymi. Można nauczyć się np. wpływać wolą na regulację ciśnienia krwi.
HABITUACJA najwcześniejsza, najprostsza, o wrodzonych komponentach forma uczenia się. Uczymy się nie reagować na bodźce znane, powtarzające się. Jeśli się zmienia to następuje dyshabituacja.
WDRUKOWANIE (imprinting), inaczej reakcja piętna, jest prymitywną, instynktowną forma uczenia się, polegającą na tym, że niektóre młode zwierzęta podążają za obiektem, który zobaczyły po raz pierwszy po narodzeniu. Obiekt ten musi być większy i musi się poruszać
Elementarne i złożone formy uczenia się!!
WARUNKOWANIE KLASYCZNE- uczenie się w którym zachowanie jest wywołane przez neutralny bodziec, który zyskuje tę zdolność poprzez skojarzenie go z bodźcem istotnym biologicznie. Jest to uczenie się znaczenia bodźca. Warunkiem jest styczność bodźca neutralnego i reakcji bezwarunkowej w czasie.
Schemat uczenia się przez warunkowanie klasyczne
WARUNKOWANIE INSTRUMENTALNE (sprawcze) - uczenie się, w którym zmienia się prawdopodobieństwo reakcji poprzez zmianę jako konsekwencji. Jest to uczenie się znaczenia reakcji.
Schemat uczenia się poprzez warunkowanie instrumentalne
Aby doszło do uwarunkowania określonego zachowania trzeba zachować następujące czynniki:
- powtarzanie,
-musi występować kara lub nagroda ( kara adekwatna do przewinienia; w miejsce karanej reakcji proponuje się zachowanie alternatywne)
-odstęp czasowy
- kwestia systematyczności (nieregularne wzmocnienia utrwalają szybciej i trwalej dane zachowanie)
-generalizacja- uogólnienie znaczenia bodźca na bodźce podobne pod względem sensorycznym
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)