To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Uchwały budżetowe. Trudności z określeniem charakteru prawnego budżetu są wcale nie mniejsze niż te, które dot. charakteru innych planów. Spowodowane to jest trzema powodami:
1)budżety powstają zawsze i wyłącznie w formach przewidzianych dla tworzenia prawa
2) są ściślej sformułowane niż plany
3)bezwzględnie obowiązywanie norm budżetu jest znacznie większe i wyższe od wskazań planów, ponieważ przekroczenie jest możliwe dopiero po zmianie postanowień budżetu
Mimo tych różnic w odniesieniu do planów to mamy w doktrynie 2 przeciwstawne stanowiska dot. istoty budżetu.:
a) stanowisko uznające budżet za zbiór norm o cechach powszechnie obowiązujących i ten pogląd został sformułowany przez Jerzego Starościanka, popierany przez prof. Borodo. Argumentem jest to, ze mimo iż budżet swoją konkretnością odbiega od typowych norm prawnych to uchwały budżetowe zawierają dyrektywy znacznie bliższe normom prawnym niż inne plany. b) stanowisko odmawiające budżetowi charakteru zbioru norm o cechach powszechnie obowiązujących. I wiecie, kto podziela to stanowisko? Prof. Dąbek! Prof. Dąbek odmawiając uchwałom budżetowym charakteru prawa miejscowego mówi , żę te uchwały są aktami planowania i zarządzania finansami w okresie budżetowym i nie wykazują cech normatywnych ani w sensie materialnym, ani w sensie procesowym. Norm budżetu zatem nie można zaliczyć do norm prawa powszechnie obowiązującym. Uchwała budżetowa nie jest wiec aktem prawa miejscowego. Pani prof., Dąbek ma jeszcze dodatkowe argumenty uzasadniające to stanowisko, te dodatkowe argumenty znajduje w ustawach ustrojowych. W ustawie o samorządzie województwa w art. 89 ust. 3 zawarty jest wymóg , który brzmi: publikacji w wojewódzkim dzienniku urzędowym podlega także uchwała budżetu województwa oraz sprawozdanie z wykonania budżetu województwa. W ten sposób jak wskazuje prof. Dąbek ustawodawca stanowi , że oprócz aktów prawa miejscowego w wojewódzkim dzienniku urzędowym publikacji podlega także uchwała budżetowa, a słowo także oznacza, że nie jest ona zaliczana do aktów prawa miejscowego. Dodatkową tę argumentacje można wzmocnić treścią ustawy o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych , bowiem w ustawie tej w art. 13 pkt 2 i pkt 7 wśród uchwał podlegających publikacji wymieniono uchwałę budżetową województwa odrębnie i niezależnie od aktów prawa miejscowego stanowionego przez samorząd województwa. Akty porządkowe: Przepisy porządkowe są wydawane wyłącznie na podstawie ogólnych upoważnień ustawowych zawartych w ustawach ustrojowych, czyli art. 40 ust. 3 ustawy o samorządzie gminnym, art. 40 ust. 2 pkt 2 i art. 41 ustawy o samorządzie powiatowym i art. 40 ust.1 ustawy o administracji rządowej, a także w ustawach materialnych czyli szczególnych ustawach. Ten rodzaj przepisu prawa miejscowego jest znany polskiemu porządkowi prawnemu od czasów międzywojennych. Istota tych przepisów pozostała ta sama, zmianie ulegały jedynie szczegóły dotyczące organów uprawnionych do ich ustanowienia i przedmiotu regulacji.
(…)
… ust. 1 ustawy o administracji rządowej upoważnia wprost do wydawania tych przepisów wyłącznie wojewodę, ale jednocześnie art. 39 i 41 ust. 1 takie uprawnienie przyznaje organom administracji nie zespolonej. To uprawnienie organów administracji nie zespolonej potwierdzają zawarte w ustawach szczególnych upoważnienia np. upoważnienie dla dyrektora urzędu morskiego zawarte w ustawie z 1991 r o obszarach morskich RP, uprawnienie okręgowych izb rybołówstwa morskiego zawarte w ustawie z 2004 r. o rybołówstwie, uprawnienie powiatowego lekarza weterynarii zawarte w ustawie z 2004r. o ochronie zwierząt i zwalczaniu chorób zakaźnych u zwierząt. (streszczenie powyższego punktu) Ta niedbałość, niechlujność legislacyjna wymaga dodatkowych zabiegów wyjaśniających orzecznictwa i doktryny. Powszechnie przyjmuje…
… nie cierpiących zwłoki może to zrobić zarząd powiatu lub wójt/burmistrz/prezydent miasta. Takie uchwały zarządu , W/B/PM wymagają zatwierdzenia na najbliższej sesji rady. W razie nie przedstawienia ich do zatwierdzenia , bądź odmowy zatwierdzenia tracą one swoją moc obowiązująca. Wyposażenie organów wykonawczych do stanowienia aktów porządkowych związane jest z operatywnością działania i szybkością, bowiem celem…
… morskich RP, uprawnienie okręgowych izb rybołówstwa morskiego zawarte w ustawie z 2004 r. o rybołówstwie, uprawnienie powiatowego lekarza weterynarii zawarte w ustawie z 2004r. o ochronie zwierząt i zwalczaniu chorób zakaźnych u zwierząt. (streszczenie powyższego punktu) Ta niedbałość, niechlujność legislacyjna wymaga dodatkowych zabiegów wyjaśniających orzecznictwa i doktryny. Powszechnie przyjmuje…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)