To tylko jedna z 4 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Dochodzenie roszczeń w transporcie. 1. Przedawnienie roszczeń. W pr. Transportowym stosujemy ogólne i szczególne terminy przedawnienia. Po upływie terminu przedawnienia przewoźnik może zatem uchylić się do zaspokojenia roszczeń. W pr. Transportowym mamy wiele tzw. Szczególnych terminów przedawnienia jak np. z umowy przewozu morskiego – 2 lata, w art. 792 k.c. termin przedawnienia roszczeń z umowy przewozu rzeczy wynosi 1 rok od dnia dostarczenia przesyłki, a w razie całkowitej utraty przesyłki od dnia kiedy przesyłka miała być dostarczona , także art. 77 Prawa przewozowego przewiduje roczny termin przedawnienia. Wyjątek od tej zasady stanowią roszczenia z tytułu opóźnienia w przewozie przesyłek, które nie spowodowało szkód w przesyłce, dla których termin przedawnienia jest bardzo krótki i wynosi 2 miesiące od wydania. Drugi wyjątek dotyczy roszczeń regresowych między przewoźnikami – 6 miesięcy. W braku szczególnych terminów przedawnienia stosuje się terminy ogólne z k.c. t.j. dla wszystkich roszczeń 10 lat, a dla roszczeń z obrotu gospodarczego 3 lata. Jeżeli przed wydaniem przesyłki uznamy, że doznała ona ubytki lub uszkodzenia, przewoźnik musi spisać niezwłocznie protokolarnie stan przesyłki oraz okoliczności powstania szkody (protokół szkodowy). Ustalenia protokolarne powinny być dokonane w obecności uprawnionego, a jeżeli wezwanie go nie jest możliwe albo nie zgłosi się, przewoźnik dokonuje ustaleń w obecności zaproszonych przez siebie osób do tej czynności. Protokół szkodowy podpisują osoby uczestniczące w ustaleniu stanu przesyłki. Jeżeli uprawniony się zgadza się z treścią protokołu, może zamieścić z nim zastrzeżenie z uzasadnieniem. W razie odmowy podpisania protokołu przez uprawnionego przewoźnik stwierdza w nim fakt i przyczyny odmowy. Uprawiony otrzymuje bezpłatnie egzemplarz protokołu. W przypadku trudności w ustaleniu danych dot czasu, rodzaju, rozmiarów lub przyczyny szkody, określa je rzeczoznawca powołany przez przewoźnika w porozumieniu z uprawnionym. Praktyka wytworzyła formę komisyjnego protokołu szkodowego. Protokół taki sporządza odbiorca przesyłki w przypadku, gdy przewoźnik odmawia w sposób wyraźny lub zrozumiany sporządzenia protokołu szkodowego. Aby podnieść wartość dowodową takiego protokołu sporządzanego bez udziału przewoźnika, odbiorca powołuje komisję do zbadania szkody. Protokół taki może mieć znaczenie, gdy protokół szkodowy nie został sporządzony z winy przewoźnika. Protokołu szkodowego nie zna prawo morskie. W pewnym sensie
(…)
… na odstępowaniu przez
ubezpieczyciela części składki ubezpieczeniowej innemu ubezpieczycielowi. Reasekuracja
powstała w związku z ubezpieczeniami morskimi, bowiem ubezpieczyciele nie zawsze byli w
stanie podjąć się samodzielnie ubezpieczenia znacznych ryzyk morskich. Co do istoty umowy
reasekuracji należy zapamiętać, że:
- jest to umowa nienazwanna
- nie jest to umowa ubezpieczenia
-jest umową szczególnego…
… nienazwanna
- nie jest to umowa ubezpieczenia
-jest umową szczególnego zaufania, zwykle poufną znaną tylko zainteresowanym
ubezpieczycielom
-nie jest umową na rzecz osoby trzeciej, nie daje zatym żadnych roszczeń ubezpieczonemu.
Wyróżniamy reasekurację czynną polegającą na przyjmowaniu ryzyk oraz reasekurację bierną
polegającą na oddawaniu ryzyk.
Mogą być dalsze odstępowania ryzyk ubezpieczeniowych w umowach…
…,
uderwriter). Obecnie stosuje się określenie „zakład ubezpieczeń”.
Ubezpieczony – podmiot na rzecz którego została zawarta umowa ubezpieczenia; osoba która
w zasadzie jest uprawniona do uzyskania odszkodowania ubezpieczeniowego.
Ubezpieczający – podmiot zawierający umowę ubezpieczenia z zakładem ubezpieczeń,
zobowiazana do zapłacenia składki ubezpieczeniowej, jeśli działa na własny rachunek…
… się za skuteczne po upływie 3 miesięcy od
złożenia reklamacji. Do reklamacji powinny być załączone w oryginale list przewozowy,
protokół szkodowy etc. Prawo przewozowe nie przewiduje w jakim terminie ma być
zgłoszona reklamacja. Warto podkreślić, że bieg przedawnienia zawiesza się na okres od
wniesienia reklamacji lub wezwania do zapłaty do dnia udzielenia odpowiedzi na reklamację
lub wezwanie (najwyżej jednak 3…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)