Typy tożsamości powstające w kontekście społeczeństwa globalnego: wg. Z. Melosika i T. Szkudlarka Tożsamość globalna- przezroczysta - związana z niewrażliwością jednostki na różnice kulturowe. Jednostka interpretuje poszczególne kultury przez pryzmat elementów specyficznych dla kultury zachodu. Interpretuje poszczególne elementy jako podobne lub różne w porównaniu z kulturą zachodu
Tożsamość globalna- każda - określa dążenia jednostki do wtopienia się, zasymilowania z kontekstem każdej kultury w której przebywa. To typ tożsamości, którą charakteryzują wysokie kompetencje adaptacyjne. Jednocześnie włączając się w kontekst kolejnej kultury jednostki z identyfikacji wytworzonych wcześniej.
Tożsamość upozorowana - jest efektem upozorowania jednostki w kontekście rzeczywistości opartej na przekazie medialnym. Jest to rzeczywistość sfragmentaryzowana, a tożsamość staje się pochodną interpretacji świata, zapośredniczoną przez media.
Tożsamość typu supermarket - wolny wybór - świadomość, atrybutów dostępnych na rynku konsumpcji. Jednostka poprzez ich wykorzystanie prezentuje definicję siebie.
Tożsamość typu amerykańskiego - polega na identyfikowaniu się z wzorami przypisanymi stereotypowo w kulturze amerykańskiej, jej stereotypowe atrybuty to: nowość, wolność, ekspansywność, kult młodości itp.
6) Tożsamość brzytwa - jest efektem identyfikacji z wzorami specyficznymi dla danego kontekstu kulturowego, z symbolami specyficznych grup etnicznych z symbolami religijnymi itp. Przy jednoczesnym odrzuceniu symboli reprezentowanych przez inne kultury. Ten typ tożsamości może przybierać formy nacjonalizmu lub fundamentalizmu.
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)