To tylko jedna z 3 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Zachowania konsumentów Wykład 7 dr hab. Agata Małysa- Kaleta TYPY DECYZJI KONSUMENCKICH
Decyzja- wybór spośród dostępnych możliwości. Podstawowe typy decyzji konsumenckich:
Decyzje stereotypowe (zwyczajowe, zrutynizowane) np. zakup art. żywnościowych
Decyzje prawdziwe (nowe) podejmowane są rzadziej, najczęściej w wyniku nagłych zmian politycznych, społecznych i gospodarczych, przepisy administracyjne i wtedy gdy istnieje fundusz swobodnej decyzji. Decyzje impulsywne drobne przypadkowe zakupy, głównym motorem postępowania jest ciekawość. Chodzi o dobra komplementarne (uzupełniające)
Typy decyzji z uwzględnieniem innych kryteriów:
Długość czasu do namysłu
rozważne duża ilość czasu do namysłu
nawykowebez namysłu, rutyna, doświadcznenie
impulsywne krotki czas do namysłu
Stopień zaangażowania się konsumenta w rozważania przed zakupem:
duże zaangażowanie (gdy produkt jest drogi, pierwszy raz nabywany, związany z ryzykiem)
małe zaangażowanie (odwrotnie)
KLASYFIKACJA DETERMINANT
Ekonomiczne i pozaekonomiczne
wewnętrzne i zewnętrzne
Obiektywne i subiektywne
Makro i Mikro
Mierzalne i niemierzalne
I. Czynniki charakteryzujące rodzinę i z nią związane
czynniki kształtujące ogólną sytuację rynkową (np. ceny)
II. Instrumenty określające warunki działania konsumenta
Instrumenty kształtujące motywy działania konsumentów (np. wszelkie działania promocyjne przedsiębiorstw, edukacja konsumencka, propaganda marketingowa)
III. Czynniki ekonomiczne (wszystkie mają naturę obiektywną):
- dochód, cena, podaż, jakość pracy, handlu
- cz. instrumenty finansowe (kredyty, podatki)
- instrumenty administracyjne (nakazy, zakazy, reglamentacja)
-instrumenty społeczne (emerytury, renty, zasiłki, stypendia itd.)
czynniki pozaekonomiczne
natury obiektywnej
biologiczne (klimat, ekologia, normy żywienia, rozwój fizyczny i psychiczny)
demograficzne (wiek, płeć, faza rozwoju rodziny, wielkość gosp. domowego)
psychospołeczne (tradycja, przyzwyczajenia, moda, czas wolny, zadowolenie społeczne)
społeczno- zawodowe (wykształcenie, zawód, status społeczny, aktywność zawodowa)
natury subiektywne
motywy
nawyki
postawy
opinie
percepcja
proces uczenia się
osobowość
(…)
…. Techniczny instrument dając konsumentowi prawo do konsumpcji.
Oddziałują wcześniej
Są czynnikiem wymiernym
Umożliwiają Analizę Popytu według dodatkowych cech
wyrażają pośrednio zmiany innych czynników.
Zaleznośc popytu od dochodo (krzywa Engla)
Interpretacja krzywej Enkgla
dochód istnie wpływan a poziom konsumpcji i popytu. Przy niskim dochodzie mamy niski poziom konsumpcji i popytu (punkt A). Wzrost…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)