To tylko jedna z 5 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Typy badań marketingowych wg kryterium przedmiotowego: Badanie warunków działania (badanie otoczenia firmy) Badanie instrumentów działania(badania produktu, ceny, dystrybucji, promocji–MIX) Badanie rezultatów działania (badanie warunków sprzedaży, badanie udziału w rynku, badanie wizerunku przedsiębiorców) Zakres podstawowych informacji: Otoczenie – rynek – konkurenci – nabywcy Przedsiębiorstwo – produkty Dylemat emic – epic: 2 skrajne podejścia badania wyznaczające metody i instrumenty wykorzystywane w analizie rynków narodowych. Podejście emic odnoszą się do badania procesów lub zjawisk w jednym kraju lub na jednym obszarze kulturowym Założenia: postawy, preferencje, zachowanie nabywców, konkurentów. Są zawsze uwarunkowane kulturowo i unikatowe dla poszczególnych kultur. Podejście etic stosowanie takich samych narzędzi badawczych dla różnych badanych obszarów Przepisać od Dawida WARUNKI PROWADZENIA BADAŃ MARKETINGOWYCH W krajach wysoko rozwiniętych występuje jedność narodowo – kulturowe. Dane są łatwo dostępne, są dokładne i liczne. Systemy są ustabilizowane, a czynniki polityczne nie są istotne – wpływ władzy na biznes jest znikomy. Otoczenie biznesu jest więc stabilne. Dostępne są liczne technologie wspomagające . Występuje zadowalający system telekomunikacyjny. W krajach wysoko rozwiniętych główny nacisk w badaniach marketingowych kładziemy na kwestie operacyjne, a w krajach słabo rozwiniętych na kwestie – strategiczne. W krajach słabo rozwiniętych – odwrotnie. SIM – SYSTEM INFORMACJI MARKETINGOWEJ (sposób zbierania danych) WM – WIEDZA MARKETINGOWA Typy badań marketingowych wg kryterium aks. Badania: Badania eksploracyjne – zrozumienie istoty zjawiska lub procesu, ustalenie zakresu informacji jakie należy zgromadzić. Badanie eksplanacyjne – odpowiedź na pytanie: dlaczego tak się dzieje? Dlaczego zachodzi to zjawisko/ ten proces? 16 Dane pierwotne: zbierane specjalnie w celu rozwiązania konkretnego problemu. Dane wtórne: już wcześniej istniejące, zebrane do innych celów. Badania demoskopijne – badanie uczestników rynku ze względu naa ich opinie, postawy, motywy. Badanie ekoskopijne - badanie obiektywnego stanu faktycznego ( wielkość sprzedaży, udział w rynku) Źródła badań wtórnych: ONZ, IMF, Eurostat, IBRD, uniwersytety, ambasady. ETAPY PROCESU MIĘDZYNARODOWYCH BADAŃ MARKETINGOWYCH I. Zdefiniowanie problemu – co chcemy badać II. Zidentyfikowanie niezbędnych informacji wymagających podjęcia decyzji. III. Zidentyfikowanie alternatywnych źródeł informacji. IV. Zaplanowanie i przeprowadzenie procesu zgromadzenia danych V. Analiza danych i przygotowanie raportu
(…)
… decyzji.
III. Zidentyfikowanie alternatywnych źródeł informacji.
IV. Zaplanowanie i przeprowadzenie procesu zgromadzenia danych
V. Analiza danych i przygotowanie raportu
Dane pierwotne:
Problemy z uzyskaniem
Koszty (czas, podróże)
Język (analfabetyzm, terminologia, interpretacja)
Trudności w międzynarodowych badaniach rynkowych:
Problem z podjęciem decyzji odnośnie metody doboru prób
Zastosowanie metod kwotowego doboru próby wymaga wiarygodnych informacji o
strukturze badanej populacji ( demograficznej, geograficznej, dochodu)
W wielu krajach prowadzenie badań pierwotnych wymaga zgody miejscowych władz
W niektórych krajach(islamu) ankieta jest zawsze wypełniana przez głowę rodziny
mimo, że jej nie dotyczy
W Meksyku w dobrowolnych badaniach ankietowych głównie udział biorą kobiety
Na większość pytań…
… rynkowych:
Problem z podjęciem decyzji odnośnie metody doboru prób
Zastosowanie metod kwotowego doboru próby wymaga wiarygodnych informacji o
strukturze badanej populacji ( demograficznej, geograficznej, dochodu)
W wielu krajach prowadzenie badań pierwotnych wymaga zgody miejscowych władz
W niektórych krajach(islamu) ankieta jest zawsze wypełniana przez głowę rodziny
mimo, że jej nie dotyczy
W Meksyku w dobrowolnych badaniach ankietowych głównie udział biorą kobiety
Na większość pytań dychotomicznych (tak - nie) Malezyjczycy mówią zazwyczaj
„tak”, a Chińczycy „nie” lub „nie wiem”
Grecy wykazują tendencję do udzielania odpowiedzi negatywnych, a Włosi
pozytywnych
Respondenci z Wielkiej Brytanii nie lubią mówić o swoich dochodach
W Ameryce Łacińskiej ankietowani udzielają odpowiedzi takich jakich ich zdaniem…
…
W ankietach często używa się skalowania
SKALA DWUBIEGUNOWA
-3 -2 -1 0 1 2 3
Bardzo mi nie wiem bardzo mi się podoba
się nie podoba
SKALA JEDNOBIEGUNOWA
012345
Przykłady skalowania ich o charakterze:
Zupełnie się nie zgadzam – Nie zgadza się – Zgadzam się – w pełni zgadzam się
18
PANEL
Forma badań ciągłych, oparta ba stałej próbie
Występuje stała reprezentacja populacji, wybrana do wielokrotnych badań…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)