Turystyka - wstęp

Nasza ocena:

5
Pobrań: 868
Wyświetleń: 5411
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Turystyka - wstęp - strona 1 Turystyka - wstęp - strona 2 Turystyka - wstęp - strona 3

Fragment notatki:

in. zagadnienia takie jak: fazy rozwoju ruchu turystycznego, turystyka, ruch turystyczny, turysta, odwiedzający, turysta, wycieczkowicz, turystyka – kryteria podziału, kryterium grup motywacji.

Dodatkowo notatka zawiera zagadnienia takie jak: kryterium motywów uczestników ruchu turystycznego, kryterium cechy zasadniczej dla podmiotu turystyki, kryterium pochodzenia turysty, usługi turystyczne, dobra turystyczne, podział walorów turystycznych, walory przyrodnicze, walory wypoczynkowe, walory antropologiczne, walory specjalistyczne.

W notatce znaleźć można również informacje takie jak: zagospodarowanie turystyczne, przemysł turystyczny, funkcje turystyki, organizacje i instytucje międzynarodowe w turystyce, współpraca międzynarodowa Polski w dziedzinie turystyki, euroregiony na obszarze Polski, światowa organizacja turystyki, światowa rada podróży i turystyki.

►Fazy rozwoju ruchu turystycznego
1. Wczesnohistoryczna (okres do 1850)
handel, odkrycia, kształcenia się, religia - podróże związane z takimi kategoriami przykłady: podróże handlowe Fenicjan i starożytnych rzymian do antycznych źródeł, Egipcjanie (podróże dla przyjemności), Grecy (cele obserwacji igrzysk olimpijskich, oraz do wyroczni delfickiej)
rozkwit turystyki w starożytności zawdzięczać można Cesarstwu Rzymskiemu: podboje, rozbudowa sieci dróg (90 tyś km - główne, 200 tyś km - drugorzędne), znajdujemy tutaj opisy przewodników, biur podróży, wozów podróżniczych, przydrożnych gościńców
po upadku Cesarstwa podróże ponownie rozpoczynają się w Europie od XI wieku
późne średniowiecze - podróże w celach uzupełnienia wykształcenia jak i w celach religijnych, wyprawy krzyżowe, za pracą oraz wyprawy odkrywcze.
okres renesansu i oświecenia - zmiana podróżnych; zmiana celów i motywów podróży; kosztowność podróży; prawne przywileje aby opuścić dany obszar
od XVII wieku - Grand Tour of Europe - podróże artystów po Europie w celu zdobycia wykształcenia, kontraktów (trwały kilka lat); nie co później zaczęli także podróżować przedstawiciele bogatego mieszczaństwa; arystokracja zaczyna wtedy podróżować do luksusowych krajowych kurortów Baden-Baden, Spa, Aix-Les-Bains, Martyńskie Łaźnie, morze śródziemne, oraz Alpy (Anglicy - sporty zimowe, sezon zimowy w turystyce)
początek podróży do miejsc pięknego krajobrazu i powrót do natury; Jean-Jacques Rousseau, powieść „Nowa Heloiza” (1761), zwrot „retor a'la nature”
młodzież szlachecka i arystokratyczna - możemy ich nazywać turystami a ich podróże urystyką
generalnie cechą charakterystyczną tej fazy była znaczna uciążliwości, długotrwałość podróżowania, a więc podróżowali ludzie zamożni
2. Początkowa turystyki nowożytnej (1850-1914) za sprawą kolei i statków parowych nastąpił rewolucyjny zwrot w turystyce - podróże stały się szybkie, tanie, wygodniejsze i bardzo dostępne; styl życia - odpoczynek po pracy
cechy tej fazy to: rozbudowa infrastruktury informatycznej (sieć pocztowa), rozbudowa infrastruktury transportowej, większy dobrobyt dzięki industrializacji oraz zdobycze w zakresie czasu wolnego (urlop)
pierwszy zorganizowany wyjazd miał miejsce w 1841 roku; zbiorowy wyjazd turystyczny - Thomas Cook - przewodniczący stowarzyszenia abstynentów zorganizował kolejową podróż pomiędzy 2 miejscowościami (570 osób)
20 lat później zaczęła się rozwijać w Anglii branża turystyczna (tempo rozwoju + wyniki finansowe); własna promocja - w 1862 roku pojawia się pierwszy katalog imprez wyjazdowych
1865 - pierwsze biuro podróży w czasach nowożytnych - Thomas

(…)

… w 1990 r. z inicjatywy grup prezesów dużych firm turystycznych na czele z szefem American Express. Miała się ona zajęć szeroko pojętą promocją sektora podróży i turystyki i jego znaczenia dla różnych aspektów rozwoju gospodarczego
2) misja WTTC jest „promowanie rozwoju i ekspansji turystyki na świecie”. W pierwszych 5 latach strategia działania miała dwa priorytety:
- lobbing na rzecz świadomości…
… przedsiębiorstw turystycznych, łączenie się przedsiębiorstw turystycznych w związki, celem pozyskania większych kapitałów, obrony interesów i wzajemnej pomocy, zadowalanie się niską stopą zysku, oszczędne kalkulowanie kosztów transportu i noclegów - pozwalają na stanowienie cen produktów turystycznych dostępnych szerokim rzeszom społeczeństw dysponujących po wojnie niewielkimi funduszami swobodnej decyzji, dynamicznie rozwija się biznes turystyczny (tzw. turystyczny plan Marshalla), uruchamia się specjalne pociągi do przewozu turystów pomimo skromnych warunków podróżowania bardzo ważnym czynnikiem rozwoju turystyki w latach 50 stała się kolej (niskie koszty transportu), w 1952 roku niemieckie towarzystwo TOUROPA uruchamia pierwszy pociąg turystyczny - ekspres wakacyjny (Lucerna-Florencja-Rzym-Wenecja-Insbrug…
… - sieć handlu detalicznego
- sieci turystycznych obiektów noclegowych - sieć gastronomiczna
- zaplecze kulturalne, sportowe, rekreacyjne - placówki pocztowe, bankowe
- przedsiębiorstwa turystyczne - stacje benzynowe
- punkty informacji - placówki opieki zdrowotnej
- placówki przewodnictwa turystycznego - placówki kulturalne, oświatowe
- techniczne uzbrojenie ort…
…) Euroregion „Pradziad” (1997, Polska, Czechy) - główny cel to poprawa środowiska naturalnego, rozwój gospodarki i życia na obszarach przygranicznych, współpraca przy likwidacji pożarów i katastrof, wymiana kulturalna, pomoc społeczna i humanitarna
7) Euroregion „Glacencis” (1996, Czechy, Polska) - obejmuje dolinę Kłodzką, główny cel to rozwój gospodarki turystycznej i ochrona środowiska
8) Euroregion…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz