Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej - skład i kompetencje

Nasza ocena:

3
Pobrań: 217
Wyświetleń: 1064
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej - skład i kompetencje - strona 1 Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej - skład i kompetencje - strona 2 Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej - skład i kompetencje - strona 3

Fragment notatki:


Trybunał Sprawiedliwości dokonuje wykładni prawa UE, aby zapewnić jego stosowanie w taki sam sposób we
wszystkich państwach UE. Rozstrzyga również spory prawne między rządami Unii a jej instytucjami. Trybunał
rozpatruje także sprawy wnoszone przez osoby fizyczne, przedsiębiorstwa lub organizacje, które uważają, że ich prawa
zostały naruszone przez instytucje UE. Skład W skład Trybunału Sprawiedliwości wchodzi po jednym sędzi z każdego państwa UE.
Trybunał wspomaga ośmiu „rzeczników generalnych”, których zadaniem jest przedstawianie opinii w sprawach
wniesionych do Trybunału. Zadanie to wykonują publicznie i bezstronnie.
Każdy sędzia i rzecznik generalny jest mianowany na odnawialną sześcioletnią kadencję. Rządy państw UE uzgadniają
kandydatury osób, które zamierzają mianować.
Aby wesprzeć Trybunał Sprawiedliwości w rozpatrywaniu dużej liczby wnoszonych do niego spraw i aby zapewnić
obywatelom lepszą ochronę prawną, sprawami wniesionymi przez osoby prywatne, przedsiębiorstwa i niektóre
organizacje oraz sprawami związanymi z prawem konkurencji zajmuje się Sąd.
Sąd do spraw Służby Publicznej UE orzeka w sporach między Unią Europejską a jej pracownikami. Rodzaje spraw Trybunał orzeka we wnoszonych do niego sprawach. Najbardziej powszechnych jest pięć następujących rodzajów
spraw:
1. wnioski o orzeczenia w trybie prejudycjalnym - kiedy sądy państw członkowskich zwracają się do
Trybunału Sprawiedliwości o dokonanie wykładni danego zagadnienia prawa UE
2. skargi o stwierdzenie uchybienia zobowiązaniom - wnoszone przeciwko rządom państw UE w związku z
niestosowaniem prawa UE
3. skargi o stwierdzenie nieważności - przeciwko aktom prawnym UE, które są uznawane za niezgodne z
traktatami UE lub prawami podstawowymi
4. skargi na brak działania - przeciwko instytucjom UE, jeśli nie podjęły wymaganej od nich decyzji
5. skargi bezpośrednie - wnoszone przez osoby fizyczne, przedsiębiorstwa lub organizacje przeciwko decyzjom
lub działaniom UE. 1.Procedura orzekania w trybie prejudycjalnym Sądy krajowe w każdym państwie UE są odpowiedzialne za zapewnienie właściwego stosowania prawa UE w danym
kraju. Istnieje jednak ryzyko odmiennej interpretacji prawa UE przez sądy w różnych krajach.
Aby temu zapobiec, wprowadzono procedurę „orzeczeń w trybie prejudycjalnym”. Jeżeli sąd krajowy ma wątpliwości
31
co do wykładni lub ważności danego aktu prawa UE, może - a niekiedy musi - zwrócić się o poradę do Trybunału
Sprawiedliwości. Poradę tę określa się jako „orzeczenie w trybie prejudycjalnym". ... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz