Zadania i kompetencje Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej i Sądu

Nasza ocena:

3
Pobrań: 259
Wyświetleń: 1351
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Zadania i kompetencje Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej i Sądu - strona 1 Zadania i kompetencje Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej i Sądu - strona 2 Zadania i kompetencje Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej i Sądu - strona 3

Fragment notatki:


Zadania (kompetencje) TSUE i Sądu
,,Art. 19 TUE 1. Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej obejmuje Trybunał Sprawiedliwości, Sąd i sądy
wyspecjalizowane. Zapewnia on poszanowanie prawa w wykładni i stosowaniu Traktatów.
3. Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej orzeka zgodnie z Traktatami:
a) w zakresie skarg wniesionych przez Państwa Członkowskie, instytucje lub osoby fizyczne lub prawne;
b) w trybie prejudycjalnym, na wniosek sądów Państw Członkowskich, w sprawie wykładni prawa Unii lub ważności
aktów przyjętych przez instytucje;
c) w innych sprawach przewidzianych w Traktatac''.
Zgodnie z art. 19 TUE Trybunał Sprawiedliwości UE czuwa nad poszanowaniem prawa w wykładni i stosowaniu
Traktatów.
Ten sam przepis wskazuje na kategorie spraw jakimi zajmuje się ta instytucja w ramach tak ogólnie
zakreślonych kompetencji. Należy do nich orzekanie w zakresie skarg wniesionych przez państwa członkowskie,
instytucje, osoby fizyczne lub prawne, orzekanie w trybie prejudycjalnym na wniosek sądów państw członkowskich w
sprawie wykładni prawa Unii lub ważności aktów instytucji unijnych i wreszcie orzekanie w innych sprawach
przewidzianych w Traktatach. Traktat o funkcjonowaniu UE zawiera regulacje szczegółowe określające te ogólnie
zakreślone kompetencje. Wskazuje na podmioty uprawnione do wniesienia skargi lub skierowania wniosku, zarzuty
jakie mogą być przez nie podnoszone lub zapytania jakie mogą kierować oraz skutki wyroków Trybunału.
Analiza regulacji TFUE pozwala na bardziej szczegółowe skategoryzowanie kompetencji TSUE, które można
podzielić na:
- kompetencje dotyczące kontroli wywiązywania się z zobowiązań traktatowych przez państwa członkowskie. Tu
postępowanie przeciwko państwu członkowskiemu co do którego istnieje podejrzenie naruszenia postanowień
Traktatu lub aktów przyjętych na jego podstawie wszczynane jest na wniosek Komisji (art. 258 TFUE) albo na wniosek
innego państwa członkowskiego (art. 259 TFUE);
- kompetencje dotyczące kontroli legalności, a więc zgodności z postanowieniami traktatowymi aktów
instytucji unijnych, tzw. aktów prawa wtórnego wydawanych na podstawie postanowień traktatowych. Możliwość
kontroli legalności aktów prawa wtórnego przewiduje art. 263 TFUE. Skargi w tych sprawach wnoszą państwa
członkowskie, Parlament Europejski, Rada lub Komisja, a w pewnych okolicznościach Trybunał Obrachunkowy,
Europejski Bank Centralny, Komitet Regionów, osoby fizyczne lub prawne;
- kompetencję do wydawania orzeczeń prejudycjalnych, czy inaczej orzeczeń wstępnych wynikającą z art. 267
TFUE. Orzeczenia te wydawane są na wniosek sądów państw członkowskich;


(…)

… w przeznaczonym do tego celu oficjalnym publikatorze
nazywanym European Court Reports w skrócie ECR.
Wyroki są także podawane do publicznej wiadomości przy pomocy oficjalnej strony internetowej Trybunału
Sprawiedliwości UE pod adresem : http://curia.eu.int
Na stronie tej znajdujemy wszystkie wyroki Trybunału Sprawiedliwości UE oraz informacje na jego temat,
opinie rzeczników generalnych, komentarze doktryny…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz