To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
TRYBUNAŁ KONSTYTUCYJNY WPROWADZENIE sądowa kontrola zgodności ustaw z konstytucją to jedna z podstawowych obecnie gwarancji konstytucji, ale długo wypracowywała sobie tą pozycję, przede wszystkim dlatego, iż tradycyjna doktryna francuska odrzucała ją, jako ograniczenie praw parlamentu; w konstytucjach międzywojennych - nie było TK, choć toczyły się spory i dyskusje nad wprowadzeniem; okres PRL - nie było warunków do stworzenia sądownictwa konstytucyjnego, a dopiero w latach 1980 wprowadzono takie uregulowania → nowela Konstytucji z kwietnia 1982 r. → wprowadzenie TS (+ ustawa) i TK, ale ustawa o TK została uchwalona dopiero w 1985 r. szereg ograniczeń kompetencji , a najważniejsze to możliwość odrzucenia przez Sejm wyroku TK większością 2/3 głosów; po przełomie w 1989 r. - utrzymano TK, ale nie zmieniono jego ograniczeń (wszystkie państwa byłego obozu socjalistycznego utworzyły sądy konstytucyjne o kompetencjach do wydawania ostatecznych orzeczeń), przy czym ważna uchwała TK z 1993 r. → jeśli Sejm w ciągu 6 m-cy nie odrzuci wyroku TK, to staje się on ostateczny → pomimo tych wszystkich ograniczeń TK dorobił się bogatego orzecznictwa ; obecny kształt sądownictwa konstytucyjnego - Konstytucja z 1997 r. i ustawa o TK z 1997 r. ;
POZYCJA USTROJOWA I SKŁAD Pozycja ustrojowa TK to organ władzy sądowniczej , ale nie jest sądem w rozumieniu art. 175 , a jego działalność to nie sprawowanie wymiaru sprawiedliwości ;
choć trybunały mają wiele cech wspólnych z sądami , to są odrębny elementem tej władzy (art. 10 ust. 2); odrębności to przede wszystkich odmienne zadania , czyli kontrola hierarchicznej zgodności norm prawnych i eliminowanie norm niezgodnych z systemu obowiązującego prawa oraz powiązania z politycznymi procesami , jak: kadencyjność urzędu , tryb powoływania sędziów , bliższe związki z parlamentem stąd wg niektórych to nie organ sądowy, ale szczególna instytucja kontroli konstytucyjności prawa ; charakter pozycji TK - niezależność (choć i Sejm i prezydent mają pewne uprawnienia kreacyjne, a w stosunku do innych organów sądowych (sądy, SN, NSA, KRS) nie ma żadnych powiązań) oraz zasada niezawisłości sędziowskiej ; Skład TK 15 sędziów powoływanych przez Sejm indywidualnie , spośród osób wyróżniających się wiedzą prawniczą , a ustawa o TK doprecyzowuje, iż chodzi o osoby mające kwalifikacje do bycia sędzią SN lub NSA (czyli 10 lat praktyki) oraz profesorowie i doktorzy habilitowani (w praktyce to oni głównie są sędziami TK); procedura w Sejmie - wniosek może złożyć Prezydium lub min. 50 posłów - wybór bezwzględna większość przy
(…)
… lub sąd dyscyplinarny złożony z sędziów TK złoży go z urzędu. Też: śmierć, zrzeczenie się oraz orzeczenie komisji lekarskiej o trwałej niezdolności do pełnienia obowiązków → wygaśnięcie mandatu musi zostać potwierdzone przez ZO TK i dopiero potem Sejm może wybrać następnego;
immunitet - zgoda na pociągnięcie do odpowiedzialności karnej/aresztowanie wyraża TK w pełnym składzie (2/3 za);
incompatibilitas - z innymi stanowiskami w aparacie państwowym oraz nakaz apolityczności;
Organy TK
Zgromadzenie Ogólne → to wszyscy sędziowie TK (do prawomocności uchwał potrzebna obecność 10). Zadania:
coroczne omawianie działalności TK i problemów z orzecznictwa;
decyzje dot. organizacji pracy TK, jak uchwalanie regulaminu, wybór kandydatów na prezesa i wiceprezesa, uchwalanie projektu wydatków i dochodów, wyznaczanie…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)