Trybunał Konstytucyjny

Nasza ocena:

5
Pobrań: 721
Wyświetleń: 2408
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Trybunał Konstytucyjny - strona 1 Trybunał Konstytucyjny - strona 2 Trybunał Konstytucyjny - strona 3

Fragment notatki:


65. Sposób powoływania, zadania i pozycja ustrojowa Trybunału Konstytucyjnego. Idea utworzenia sądu konstytucyjnego pojawiła się w polskiej doktrynie w latach 70 - tych. Wynikiem tego była nowelizacja Konstytucji z dnia 26 marca 1982 roku , która powoływała do życia Trybunał Stanu oraz Trybunał Konstytucyjny . Trzy lata później uchwalono ustawę o Trybunale Konstytucyjnym. Ustawa o TK z 29 kwietnia 19 85 roku ograniczała pozycję i kompetencje Trybunału Konstytucyjnego. Ograniczenie najważniejsze zapisane zostało już w nowelizacji Konstytucji z 1982 roku: tylko niektóre orzeczenia Trybunału były ostateczne - orzeczenia o niekonstytucyjności ustawy podlegały rozpatrzeniu przez Sejm, który mógł je odrzucić uchwałą podjętą większością 2/3 głosów. Z miany stały się możliwe dopiero w 1989 roku w związku z dokonanym wówczas pr zełomem ustrojowym. Mimo to, pozycja Trybunału Konstytucyjnego nie uległa zmianie . Nadal więc Sejm, który od 1989 roku stał się - obok Senatu - jednym z dwóch organów sprawujących władzę ustawodawczą, zachował kompetencję do odrzucania orzeczeń Trybunału o niekonstytucyjności ustawy. Orzecznictwo TK po 1989 roku s koncentrowało się wokół nowych zasad ustroju: zasady demokratycznego państwa prawnego i zasady rów ności. Problem nadania polskiemu Trybunałowi pełni atrybutów sądu kons tytucyjnego został rozwiązany dopiero w nowej Konstytucji z 2 kwietnia 1997 roku, przyjętej przez Naród w referendum 25 maja 1997 roku i obowiązującej od 17 października 1997 roku. Jed nocześnie weszła w życie ustawa z 1 sierpnia 1997 roku o Trybunale Konstytucyjnym, dostosowana do nowego stanu regulacji konstytucyjnej. Trybunał Konstytucyjny jest organem władzy sądowniczej, powołanym do badania aktów normatywnych, umów międzynarodowych i innych aktów normatywnych pod kątem ich zgodności z Konstytucją. Poza właściwością Trybunału pozostają wszelkie akty, które są pozbawione normatywnego charakteru, a także akty normatywne wydawane przez organy samorządu terytorialnego (kontrolę nad aktami prawa miejscowego sprawuje Naczelny Sąd Administracyjny).Trybunał, jako samodzielny sąd konstytucyjny państwa, jest organem posiadającym znaczną autonomię (uchwala regulamin określający wewnętrzny tok postępowania oraz uchwala statut określający wewnętrzną organizację Biura Trybunału; wygaśnięcie mandatu sędziego musi być stwierdzone uchwałą Trybunału, odpowiedzialność dyscyplinarną sędziowie ponoszą tylko przed Trybunałem; projekt budżetu Trybunału jest przedstawiany parlamentowi w wersji złożonej przez Prezesa Trybunału; pracami Biura Trybunału Konstytucyjnego kieruje i ponosi odpowiedzialność za tę pracę Szef Biura w randze sekretarza stanu). Charakter Trybunału określa art. 10 ust. 2 Konstytucji z 1997 roku, zgodnie z którym "władzę sądowniczą sprawują sądy i trybunały" - określa on trybunały jako organy władzy sądowniczej, jednocześnie odróżniając je od sądów. Sądy tworzą system organów powołanych do orzekania w sprawach indywidualnych (do "sprawowania wymiaru sprawiedliwości" wg terminologii art. 175 ust. 1 Konstytucji) i są podporządkowane Sądowi Najwyższemu lub Naczelnemu Sądowi Administracyjnemu. Trybunał Konstytucyjny i Trybunał Stanu pozostają poza systemem sądów, tworząc drugi, odrębny segment władzy sądowniczej.


(…)

… oraz wnioskom o stwierdzenie zgodności aktu normatywnego z Konstytucją, ratyfikowanymi umowami międzynarodowymi lub ustawami
- wyłączenie sędziego
Status Krajowej Rady Sądownictwa został uregulowany w art. 186 i 187 Konstytucji, instytucja ta została wprowadzona do polskiego systemu konstytucyjnego w 1989 r. a obecnie jej uregulowania ustrojowe są o wiele bardziej rozbudowane. Podstawową przesłanką…
… przyznała KRS prawo występowania do TK z wnioskiem w sprawie zgodności z Konstytucją aktów normatywnych dotyczących niezależności sądów i niezawisłości sędziów. Podstawę prawną KRS stanowi ustawa o Krajowej Radzie Sądownictwa z 27 lipca 2001 r. W świetle tej ustawy KRS:
rozpatruje i ocenia kandydatury do pełnienia urzędu sędziowskiego na stanowiskach sędziów Sądu Najwyższego i Naczelnego Sądu…
… lub wpływu na politykę państwa albo przewiduje utajnienie struktur lub członkostwa". Wyróżniamy postępowanie związane z powstawaniem partii oraz postępowanie związane działalnością partii już istniejących. Głównym warunkiem utworzenia partii politycznej jest wpisanie jej do ewidencji partii politycznych, co jest m.in. warunkiem uzyskania przez partię osobowości prawnej. Dokonuje tego sąd okręgowy…
… w ustawie,
zgodności przepisów prawa wydawanych przez centralne organy państwowe z Konstytucją, ratyfikowanymi umowami międzynarodowymi i ustawami:
- każdy sąd może w tej sprawie zadać TK pytanie prawne, jeżeli od odpowiedzi na to pytanie zależy rozstrzygnięcie sprawy toczącej się przed zainteresowanym sądem, skargi konstytucyjnej:
- w myśl art. 79 Konstytucji skargę konstytucyjną może wnieść…
… lub wiceprezes Trybunału. Prezes i wiceprezes TK są mianowani przez Prezydenta Rzeczypospolitej spośród dwóch kandydatów przedstawionych na każde z tych stanowisk przez Zgromadzenie Ogólne Sędziów Trybunału (art. 194 ust. 2 Konstytucji) - obecnie Prezesem TK jest Jerzy Stępień, a wiceprezesem - Janusz Niemcewicz. Prezes reprezentuje TK na zewnątrz, zapewnia organizacyjne i administracyjne warunki pracy…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz