Treści kształcenia - omówienie

Nasza ocena:

3
Pobrań: 294
Wyświetleń: 2247
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Treści kształcenia - omówienie  - strona 1 Treści kształcenia - omówienie  - strona 2 Treści kształcenia - omówienie  - strona 3

Fragment notatki:


Treści kształcenia:
program szkolny: pojęcia, filozoficzne i psychologiczne podstawy
podejścia do programu szkolnego w ujęciu behawiorystycznym,
humanistycznym, konstruktywistycznym;
Cele
Podręczniki
Kryterium doboru
doboru
TREŚCI KSZTAŁCENIA
Układ
Liniowy
Program(jawny, ukryty)
Teorie
Pytania
Spencera
Koncentrujący
Pytania
Deweya
Spiralny
Program nauczania:
 Do 1989r. mówiono o programie jako o dokumencie zawierającym zestaw treści
poszczególnych przedmiotów nauczania
 Stosowano scentralizowane podejścia (wszyscy otrzymują takie same programy)
Program sprzed reformy składał się z trzech części:
1. Ogólnej prezentacji „obowiązujących” ideałów i celów edukacji szkolnej
2. Zestaw treści nauczania poszczególnych przedmiotów szkolnych odpowiadających
głównym dyscyplina naukowym, stanowiących zminimalizowany statut, mini strukturę
przedmiotu i jego rozwoju
3. Część metodyczna, zawierająca sugestie co do sposobu wdrażania wymienionych haseł
programów w życie
Centralizacja programu nauczania: wszędzie ten sam program nauczania. Reforma
spowodowała przesunięcie, powstanie programów autorskich.
Program: jawna i rozwinięta deklaracja celów i sposobów oddziaływania szkoły na uczniów.
Program ukryty (utajniony): zespół czynników oddziałujących na młodzież. Składa się z
niego atmosfera wychowawcza, styl pracy nauczycieli, opinie uczniów i rodziców o szkole, o
pojedynczych nauczycielach, wpływ rówieśników, przestrzeń.
Typologia programów szkolnych
Podziału dokonała min. Komorowska, definiuje ona programy:
1. Program jako inwentarz treści nauczania- odpowiada na pytanie „czego uczyć?” Program
w takim rozumieniu ma postać haseł programowych lub modułów , które składają się na
całość uczenia.
2. Program jako zestaw planowanych czynności pedagogicznych. Odpowiada na pytanie:
Jak uczyć? Wyliczanie efektów wszystkiego co można przewidzieć, zakres, układ,
proporcje działów, treści
3. Program jako lista zamierzonych efektów pedagogicznych. Jakie efekty należy uzyskać w
danym procesie edukacyjnym, co uczeń ma wiedzieć, umieć, potrafić
4. Program jako zestaw pojęć i zadań do wykonania
5. Program jako rejestr doświadczeń ucznia
Podział ze względu na dobór i sposób łączenia treści w materiał nauczania
1. Programy przedmiotowe(akademickie): realizacja treści w obrębie danego przedmiotu na
etapie gimnazjum, szkół średnich.
2. Programy zintegrowane(całościowe): wizja poznawania i zrozumienia. Sięgają nurtów
nowego wychowania(nauczanie wczesnoszkolne).
Podział ze względu na filozofię edukacji
1. Tradycje(Herbart)
2. Sytuujące się w centrum uwagi ucznia (Dewey Montessori, Piaget)
Programy zorientowane na potrzebach społeczności lokalnej

kryteria i czynniki determinujące dobór treści i opracowania programu, pytanie
Dewey`a, pytanie Spencera, pedagogiczne teorie doboru treści;
Kryteria doboru treści(opracowania programu)
1. Rozwijający się człowiek- potrzeby dziecka, właściwości wieku, treści dostosowuje się do
możliwości dziecka
2. Zmieniające się społeczeństwo
3. Kultura i nauka- teorie i prawa nauki
Pytanie Deweya
Co jest ważniejsze dziecko czy wiedza?
Jaka wiedza jest ważniejsza: prywatna czy publiczna?
Wiedza prywatna – osobista zdobyta przez doświadczenie
Wiedza publiczna – książkowa, podręcznikowa, ogólnodostępna
„Musimy wyjść z prywatnej wiedzy ucznia by pokazać mu publiczną”
„Mniej wiedzy więcej rozumienia świata” Piaget
Pytanie Spencera
Jaka wiedza ma największą wartość?
Wiedza uczona: uznana odgórnie, przez lata
Wiedza użyteczna: potrzebna w życiu
Czynniki wpływające na dobór treści nauczania:
1. Stanowe podstawy programu i sylabusy
2. Lokalne podstawy programowe
3. Uzgodnienie wewnątrzszkolne
4. Życzenia społeczności lokalnej
5. Standardy stowarzyszeń lokalnych
1.
2.
3.
4.
5.
Program pierścieniowy, programowe priorytety w szkole anglo amerykańskiej:
Przyswoić na zawsze
Ważne by wiedzieć i umieć
Warto znać
Zasada karności oraz ładu i porządku w pracy
Zasada racjonalizacji pracy
Teorie doboru treści kształcenia
1. Materializm dydaktyczny, encyklopedyzm
2. Formalizm dydaktyczny
3. Utylitaryzm dydaktyczny
4. Teoria problemowo- kompleksowa
5. Strukturyzacja
6. Egzaplaryzm
7. Materializm funkcjonalny

ukryty i jawny program;
Program: jawna i rozwinięta deklaracja celów i sposobów oddziaływania szkoły na uczniów.
Program ukryty (utajniony): zespół czynników oddziałujących na młodzież. Składa się z
niego atmosfera wychowawcza, styl pracy nauczycieli, opinie uczniów i rodziców o szkole, o
pojedynczych nauczycielach, wpływ rówieśników, przestrzeń.

program a podręczniki, rola i funkcje podręcznika;
Rodzaje podręczników:
- właściwe, uzupełniające, podręczne
4 rodzaje podręczników właściwych:
- uniwersalny, zawiera najważniejsze wiadomości z danej dziedziny
- programowany, treści zbudowane, sa w nim wg określonego programu
- systematyczny, zawiera materiał który trzeba zrealizować w jakimś okresie czasu
-do ćwiczeń i zadań, zbiory zadań
Kryteria doboru treści w podręczniku:
Ogólne
 przystępność treści,



związek nauki z życiem
stosunek podręcznika do programu nauczania
naukowość (zdania opisowo oceniające, wyjaśniające)
Szczegółowe
 dokładność naukowa
 nie przekłamywanie faktów
 obiektywność przedstawiania treści
 brak rasizmu
 aktualność danych
 wybór danych istotnych dla ucznia
Podręcznik
służy do opanowania nowych wiadomości, do utrwalania posiadanych umiejętności,
pomaga w samokształceniu, służy do całościowego, problemowego ujmowania zagadnień, do
poszerzania wiedzy, do nawyku systematycznej kontroli oceny uczenia się, analizy przebiegu
uczenia się, do rozumienia tekstów.
Funkcje;
- informacyjna – gdy podręcznik zawiera treści, wiadomości w postaci tekstu, rysunku,
fotografii, które odsyłają nas do innych źródeł informacji
- motywacyjna – powinien zachęcać, mobilizować do pracy
- badawcza – zachęca do samodzielnego przeprowadzania badań
- ćwiczeniowa – gdy kształtuje u uczniów pożądane umiejętności i nawyki, ułatwia
zapamiętywanie wiadomości, ich zrozumienie i posługiwanie się nimi
- samokształceniowa – gdy treść podręcznika może uczeń poznać samodzielnie, bez pomocy
nauczyciela
- kontrolno- korekcyjna – gdy zawiera treści, pytania, zadania pozwalające ocenić stopień
zrozumienia wiedzy
- praktyczna – umozliwia przełożenie wiedzy zawartej w podręczniku na język praktyki
(ćwiczeń)
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz