Treści kształcenia

Nasza ocena:

3
Pobrań: 154
Wyświetleń: 1344
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Treści kształcenia  - strona 1 Treści kształcenia  - strona 2

Fragment notatki:


4. TREŚCI KSZTAŁCENIA Podstawa programowa
plan nauczania
program nauczania
pedagogiczne teorie doboru treści kształcenia
1. Podstawa programowa
to obowiązkowy na danym etapie edukacyjnym zestaw treści nauczania oraz umiejętności, które muszą być uwzględnione w programie nauczania i umożliwiają ustalenie kryteriów ocen szkolnych i wymagań egzaminacyjnych
podstawę programową dla wszystkich rodzajów szkół ogłasza minister odpowiedzialny za oświatę i wychowanie
2. plan nauczania
obejmuje pełen rejestr realizowanych w szkole przedmiotów, ich rozkład na poszczególne lata nauki, a także liczba godzin nauczania dla każdego przedmiotu zarówno w pełnym cyklu jak i w określonych klasach
stanowi podstawę do opracowania programów nauczania poszczególnych przedmiotów
3. program nauczania
obejmuje rodzaje wiadomości i umiejętności oraz kolejność, z jaką uczniowie mają je przyswoić
skład programu nauczania: Uwagi wstępne (cele nauczania przedmiotu) Materiał nauczania (funkcje, pojęcia, prawa, teorie, hipotezy, metody, techniki pracy, reguły postępowania z zakresu dyscypliny naukowej) Uwagi o realizacji programu (na temat metod, form organizacyjnych i środków umożliwiających skuteczną realizację materiału nauczania)
4. pedagogiczne teorie doboru treści kształcenia
MATERIALIZM DYDAKTYCZNY (ENCYKLOPEDYZM)- Friedrich Wilhelm Doerpfeld
cel zasadniczy to przekazanie uczniom jak największego zasobu wiadomości z możliwie wielu dziedzin nauki
FORMALIZM DYDAKTYCZNY- E.Shmid
cel pracy szkoły to: pogłębianie, rozszerzanie, uszlachetnianie zdolności i zainteresowań poznawczych uczniów (uwagi, pamięci, wyobraźni, myślenia…)
głównym kryterium doboru przedmiotów powinna być wartość kształcąca danego przedmiotu (wysoko oceniano matematykę i języki klasyczne)
UTYLITARYZM DYDAKTYCZNY - J. Dewey
ważna jest indywidualna i społeczna aktywność ucznia (przy doborze treści kształcenia należy zwracać uwagę na zajęcia typu ekspresyjnego i konstrukcyjnego)
nie ma tu konkretnej kolejności i następstw przedmiotów, bo postęp w pracy pedagogicznej ma polegać na wyzwalaniu u ucznia nowych nastawień i zachowań, związanych z jego dotychczasowym doświadczeniem
rekonstrukcja społecznych doświadczeń to podstawowe kryterium doboru treści kształcenia (zajęcia praktyczne-rola aktywizująca myślenie i działanie)
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz