Treść kształcenia - omówienie

Nasza ocena:

3
Pobrań: 1050
Wyświetleń: 2688
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Treść kształcenia - omówienie - strona 1 Treść kształcenia - omówienie - strona 2 Treść kształcenia - omówienie - strona 3

Fragment notatki:

TREŚĆ KSZTAŁCENIA
Całokształt wiadomości, umiejętności z różnych dziedzin rzeczywistości, przewidziany do realizacji w procesie kształcenia.
Ogół uporządkowanych wiadomości niezależnych od uczniów
Ogół sytuacji pedagogicznych kierowanych na pożądane zmiany w osobowości ucznia, które można określić jako zgodne z celami kształcenia
Wszelkie doświadczenie z jakim uczeń spotyka się w szkole (to co prezentowane w programach nauczania)
Treści kształcenia
materializm dydaktyczny
(encyklopedyzm)
formalizm dydaktyczny
utylitaryzm
teoria problemowo- kompleksowa
strukturalizm
egzemplaryzm
Materializm
funkcjonalny
teoria programowania dydaktycznego
materializm dydaktyczny (encyklopedyzm) - 1879
ZWOLENNICY: Komeński, John Milton, pedagodzy XIX wieku
AUTOR NAZWY: Doerpfeld - był przeciwnikiem encyklopedyzmu (choć twórcą nazwy), był herbartystą
Celem pracy szkoły jest przekazanie jak największego zasobu wiadomości z wielu różnych dziedzin nauki
Wg współczesnego encyklopedysty proporcjonalnie do ilości opanowanego materiału kształtuje się stopień rozumienia przez ucznia danego fragmentu rzeczywistości
WADY:
Przeładowanie programu
Niedostateczny stopień korelacji treści i kształcenia
Powierzchowność realizowanych treści
Bierność uczniów
FORMALIZM DYDAKTYCZNY - 1791
ZWOLENNICY: Heraklit, Cyceron, Pestalozzi, Diesterweg, Jan Władysław Dawid, Antoni Dobrowolski
AUTORZY NAZWY: Schmid, Psychologia empiryczna; Niemeyer
Celem pracy szkoły: pogłębianie, rozszerzanie, uszlachetnianie zdolności i zainteresowań poznawczych uczniów
Treść kształcenia to środek rozwoju zdolności I zainteresowań uczniów
Kryterium doboru treści kształcenia: wartość kształcąca danego przedmiotu, przydatność do kształcenia I rozwijania sił poznawczych
Najważniejsze przedmioty: matematyka + języki klasyczne
ZALETY
Zwracanie uwagi na potrzebę rozwijania zdolności I zainteresowań poznawczych uczniów
(czyli na uwagę, pamięć, wyobraźnię I myślenie)
WADY
Eksponowane są przedmioty instrumentalne
(podmiotowa strona kształcenia)
UTYLITARYZM - XIX/XX
AUTOR: Dewey (USA), Kerschensteiner (EU)
Kształcenie jako ciągła rekonstrukcja doświadczenia, czyli…


(…)

… się wzajemnie OGNIW,
Realizowanych zazwyczaj tylko jeden raz w ciągu całego okresu nauki szkolnej (np. tabliczka mnożenia
Koncentryczny
Te same treści powtarza się co jakiś czas rozszerzając stopniowo ich zakres, wzbogacając o nowe składniki, pogłębiając
Np. nauczanie historii
spiralny
Uczniowie nie tracąc z pola widzenia problemu wyjściowego, stopniowo wzbogacają zakres dotyczących go informacji…
… na światopoglądowość i idee przewodnie
Naturalizm i behawioryzm zubażają proces kształcenia
Kompetencje : intelektualne, natury artystycznej … nauka przebiega w szkole
KOGNITYWIZM - teoria psychologii poznania (osobowość, rozwijanie cech)
AKTYWIZM - uczy się otaczającego świata i uczy się go zmieniać
Uczeń
musi mieć możliwość przekształcania otaczającej ich rzeczywistości
Możliwość wykorzystywania zdobytej wiedzy…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz