Trening sprawności fizycznej siatkarek

Nasza ocena:

3
Pobrań: 84
Wyświetleń: 826
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Trening sprawności fizycznej siatkarek - strona 1 Trening sprawności fizycznej siatkarek - strona 2 Trening sprawności fizycznej siatkarek - strona 3

Fragment notatki:

TRENING SPRAWNOŚCI FIZYCZNEJ SIATKAREK NA ETAPIE SZKOLENIA UKIERUNKOWANEGO Sport , według W. Osmolskiego, wielkiego pasjonata i pierwszego teoretyka sportu, jest działalnością człowieka, którą cechuje: osobiste zainteresowanie, uczuciowe zaangażowanie, dobrowolny wybór formy ruchu, systematyczne jej uprawianie, dążenie do osiągania możliwie najlepszych wyników, na miarę możliwości ćwiczącego, współzawodnictwo, wysokie umiejętności ruchowe, zwłaszcza w wybranej dyscyplinie.
Dążenie do osiągnięcia coraz lepszego wyniku jest podstawową i bardzo ważną cechą sportu. Sportowiec nie rodzi się z dnia na dzień. Rodzi się powoli, niekiedy szybko- to zależy od pracy trenera, który śledzi jego postępy. Aby być lepszym i, aby osiągnąć coraz wyższy i lepszy wynik należy systematycznie uczestniczyć w treningu.
Trening jest procesem funkcjonalnego doskonalenia organizmu drogą systematycznych, coraz bardziej skomplikowanych ćwiczeń fizycznych, w celu przystosowania go do zwiększonych wymagań w ukierunkowanej działalności ruchowej i osiągnięcia pozytywnych efektów w określonym czasie.
Trening sportowy zwraca uwagę na osiągnięcie najwyższego poziomu w określonej konkurencji sportowej przez: systematyczne doskonalenie techniki, taktyki, cech motorycznych, psychicznych. Trening dzieci i młodzieży jest pierwszym ogniwem łańcucha systemowych działań prowadzących do mistrzostwa sportowego w wieku dojrzałym. Jeżeli chcemy to mistrzostwo uzyskać, powinniśmy ten etap wstępnego szkolenia poświęcić na poszukiwanie talentów sportowych, a nie na maksymalną eksploatację młodocianych zawodników. Najnowsze badania dowodzą, że na sukcesy ludzi wybitnych składają się zarówno zdolności dziedziczone, jak i wyjątkowo korzystne warunki wychowawcze oraz wczesne kształcenie, tworząc razem optymalne warunki rozwoju. Badania nad karierą wcześnie dojrzałych geniuszy muzycznych i wybitnych sportowców wskazują na częste współwystępowanie tych czynników sprzyjających rozwojowi ich talentu (wg Pressega, cyt. za Pietrasińskim).
Pod pojęciem sprawności fizycznej rozumiemy potencjał ruchowy wyznaczony poziomem i rodzajem współzależności podstawowych cech motorycznych: siły, szybkości, wytrzymałości i koordynacji ruchowej. Po czterech latach szkolenia wszechstronnego następuje szkolenie ukierunkowane. W tej fazie treningu grupę siatkarzy tworzą dzieci w wieku gimnazjalnym( 14 - 15 lat). Etap ten skierowany powinien być na kształtowanie rozpoznawczych predyspozycji profilowania potencjału ruchowego, jako funkcjonalnej podstawy przyszłej specjalizacji (treningu specjalistycznego). Jest to etap ogólnego szkolenia, nauczania podstawowych elementów techniki oraz nauczania prostych form taktycznych gry w piłkę siatkową.
Dużą rolę odgrywa właściwa liczebność grupy. Przy zbyt dużej ilości osób ćwiczących trener nie jest w stanie dobrze wyuczyć wszystkich elementów piłki siatkowej. W związku z czym nie osiągnie wyznaczonego celu treningu, a okres ten będzie zmarnowany. Dlatego też grupa treningowa powinna się zamykać liczbą 15 - 18 uczestników.

(…)

… Szkoleniowe Kultury Fizycznej i Sportu, Warszawa 1988 r. Gaj P.: Próba poszukiwania nowych elementów oceniających sprawność fizyczną ogólną i specjalną siatkarek znajdujących zastosowanie w prognozowaniu. Zeszyty naukowe nr 42. Uniwersytet Szczeciński 1990 Sczański H. "Szkolenie sportowe dzieci i młodzieży", W-wa 1986 Sozański H.(red.): Teoretyczne podstawy kształtowania sprawności fizycznej w procesie…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz