Trasa Wycieczki po Południowym ciągu fortyfikacji Gdańska

Nasza ocena:

3
Pobrań: 7
Wyświetleń: 420
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Trasa Wycieczki po Południowym ciągu fortyfikacji Gdańska - strona 1 Trasa Wycieczki po Południowym ciągu fortyfikacji Gdańska - strona 2 Trasa Wycieczki po Południowym ciągu fortyfikacji Gdańska - strona 3

Fragment notatki:

Trasa Wycieczki po Południowym ciągu fortyfikacji Gdańska Na przełomie XVI i XVII wieku Rada Miasta zdecydowała się na budowę  nowoczesnych   fortyfikacji   od   strony   południowej,   wschodniej   i   północnej,   gdzie  wówczas   istniały   tylko   dość   prymitywne,   średniowieczne   umocnienia.   Nowe  fortyfikacje były jedną z najważniejszych inwestycji w dziejach miasta. Określiły na  kilkaset   lat   granice   miasta   i   do   dziś   są   podstawowym   elementem   układu  przestrzennego zabytkowego śródmieścia Gdańska. Gdańsk otoczony bastionowymi fortyfikacjami, stan w 1809 r.   Na   przełomie   XVI   i   XVII   wieku   Rada   Miasta   zdecydowała   się   na   budowę  nowoczesnych   fortyfikacji   od   strony   południowej,   wschodniej   i   północnej,   gdzie  wówczas   istniały   tylko   dość   prymitywne,   średniowieczne   umocnienia.   Nowe  fortyfikacje były jedną z najważniejszych inwestycji w dziejach miasta. Określiły na  kilkaset   lat   granice   miasta   i   do   dziś   są   podstawowym   elementem   układu  przestrzennego zabytkowego śródmieścia Gdańska. Przeprowadzenie tak poważnego zadania wymagało wielu studiów. W 1600 r. dwaj  inżynierowie   z   Piemontu,   kapitan   Hieronim   Ferrero   i   Jan   Baptysta   z   Vercelli  wykonali   wstępne   projekty   południowej   linii   fortyfikacji.   Do   budowy   według  koncepcji włoskich inżynierów jednak nie przystąpiono, trzeba było zatem wykonać  przynajmniej prowizoryczne zabezpieczenie. W 1619 Wilhelm Jans Benning i Adrian  Olbrants,   obaj   z  Alkmaar   w   północnej   Holandii,   wybudowali   Kamienną   Śluzę,  wprowadzającą do miasta wody Motławy. Śluza zwiększała  zdolności obronne Gdańska.  Inżynierowie  z Alkmaar doskonale  wykorzystali   doświadczenia   w   wykorzystaniu   wody   do   celów   wojennych  zgromadzone przez mieszkańców Niderlandów. Zaprojektowali śluzę w taki sposób,  że w razie potrzeby obrońcy miasta mogli skierować wody Motławy w stronę Żuław.  Powodowało   to  zalanie   ogromnych  terenów   na   wschód   i  na   południe  od   miasta.  Podejście do Gdańska od tej strony stawało się niemożliwe.   Kamienna Śluza, rysunek rekonstrukcyjny Witta z lat 30. XX wieku Sama   śluza   jednak   nie   wystarczała.  Władze   Gdańska   zaprosiły   dwóch   kolejnych  holenderskich inżynierów fortyfikatorów, Corneliusa van den Boscha i Daniela van 

(…)

… decyzja o rozbiórce fortyfikacji.
Gdańskowi daleko było wówczas do świetności z czasów „złotego wieku”, kiedy to
zbudowano fortyfikacje. Gdańsk rozwijał się, ale nie w takiej skali jak inne podobne
ośrodki. W innych wielkich europejskich miastach, które do XIX wieku utrzymały
fortyfikacje z XVII wieku, najczęściej rozbierano je w szybkim tempie i na ich
miejscu wznoszono dworce kolejowe, teatry, muzea…
… rozbierano je w szybkim tempie i na ich
miejscu wznoszono dworce kolejowe, teatry, muzea, uniwersytety, gmachy
administracyjne i urządzano parki. Takie wspaniałe zespoły architektoniczne
powstały sto lat temu na przykład w Wiedniu czy też w bardziej podobnych do
Gdańska Hamburgu i Szczecinie. U nas likwidacja niepotrzebnych bastionów
postępowała opieszale. Część z nich rozebrano dopiero w latach 20. XX…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz