Transport samochodowy - omówienie

Nasza ocena:

3
Pobrań: 140
Wyświetleń: 1064
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Transport samochodowy - omówienie - strona 1 Transport samochodowy - omówienie - strona 2

Fragment notatki:

Dr. Beata Andrzejczak
Transport i logistyka
Wykład III – Transport samochodowy
Most Akashi Kaikyō – nazywany czasami „mostem perłowym”, to most zbudowany nad cieśniną Akashi w Japonii, łączy wyspy
Honsiu oraz Awaji. Jest to najdłuższy wiszący most Świata. Posiada najrozleglejszą i jedną z najnowocześniejszych infrastruktur
budowlanych. Podczas trzęsienia ziemi może zmieniać swoje położenie oraz zwiększać swoją długość. Do dziś w skutek
wstrząsów sejsmicznych wydłużył się o 3 m. Most zbudowano w latach 1986-1998. Charakterystyczna dla tego mostu
konstrukcja przęsła wiszącego stosowana jest w krajach wysokorozwiniętych oraz w Chinach.
Euroazjatyckie szlaki tranzytowe
Szlaki transportowe między Europą a Azją można określać mianem szlaków tranzytowych.
1.
2.
3.
4.
Szlak środkowo-północny:
 ze względu na położenie geograficzne jest najistotniejszy dla RP
 Paryż/Londyn – Bruksela/Rotterdam – Hanower/Hamburg – Berlin – Warszawa – Mińsk – Moskwa – magistrala
transsyberyjska – Chiny – Japonia.
 ciągi współpracujące ze szlakiem głównym prowadzą z:
 Warszawy – kraje nadbałtyckie – Kijów.
 Wiedeń - Katowice – Warszawa.
Frankfurt nad Menem /Berlin – Katowice – Lwów – Kijów.
 Berlin – Szczecin – Gdańsk – Kaliningrad – kraje nadbałtyckie.
Szlak środkowo-południowy:
 Frankfurt/Paryż/Turyn – Wiedeń – Budapeszt – Lwów- Kijów – Kazachstan – Chiny.
Szlak południowy:
 stanowi odgałęzienie szlaku środkowo-południowego w Wiedniu, następnie: Istambuł – Iran – Kazachstan – Chiny
– Indie.
Szlak północny:
 Porty Morza Bałtyckiego – Helsinki – Petersburg – Moskwa, (stanowi odgałęzienie szlaku środkowo-północnego).
Z punktu widzenia Polski najistotniejsze są te szlaki, które biegną przez jej terytorium. Z tego powodu prowadzono badania
nad optymalnym wykorzystaniem szlaków tranzytowych. Miały one wykazać, jakie są możliwości zarobienia na ruchu
tranzytowym. Teoretycznie stwierdzono, że aby tranzyt polskimi odcinakami szlaków transportowych był dla RP opłacalny,
należy zbudować 3 autostrady o najwyższych parametrach. W praktyce ma to być Autostrada A2 oraz dwie inne przebiegające
w okolicach Gdańska oraz Katowic lub Krakowa. Oprócz trzech autostrad potrzebne są również 3 dobrej jakości magistrale
kolejowe. Takie inwestycje powinny przynieść zyski z tranzytu przez kanał środkowo-północny.
Przyjmijmy, że linia dwutorowa o dobrych parametrach, (która uwzględnia wszystkie elementy czasu potrzebnego na
konserwację oraz nie czasowego ruchu) może udostępnić około 100 par tras pociągowych na dobę.
100 par tras pociągowych na dobę
½ zdolności przewozowych dla przewozów towarowych
½ zdolności przewozowych dla ruchu
pasażerskiego
1/3 z przeznaczeniem dla
krajowych przewozów
wewnętrznych.
1/3 z przeznaczeniem dla
przewozów eksportowych i
importowych.
1/3 z przeznaczeniem dla
tranzytu
Tranzyt:



(1⁄2 × 1⁄3) × 100 = 17

(…)

… i rozwój lotnictwa cywilnego
 promowanie prac nad nowymi konstrukcjami samolotów pasażerskich (organizacja nie wspiera prac nad
projektami militarnymi)
 wspieranie powstawania nowych szlaków, dróg, portów lotniczych oraz urządzeń naziemnych
 wspieranie konkurencji w transporcie lotniczym
 rozwiązywanie problemów lotnictwa cywilnego w krajach słabiej rozwiniętych

... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz